"Det er sundt for radiomediet og bedst for lytterne, hvis der er konkurrence om opmærksomheden"

Julestafet 2023. Tine Godsk Hansen peger på R8dio som årets idé og på en nyhed, der opleves som et gennembrud for podcastmediet. Og så er hun spændt på det nye lydunivers til børn, der kommer i 2024.
Chef for DR Lyd Publicering, Tine Godsk Hansen, er den næstesidste deltaget i årets julestafet på MediaWatch. | Foto: Bjarne Bergius Hermansen / Dr
Chef for DR Lyd Publicering, Tine Godsk Hansen, er den næstesidste deltaget i årets julestafet på MediaWatch. | Foto: Bjarne Bergius Hermansen / Dr

… årets bedste nyhed?

”At en podcast for første gang fik en Cavling med Frederik Hugo og DR Dokumentars ”Det levende bevis”. Det er selvfølgelig altid den gode historie, som skal være i centrum for prisen, men jeg oplevede det også som lidt af et gennembrud for podcastmediet.”

… årets overraskelse?

”At Maria Fantino og Christian Bonde fra ”Curlingklubben” på P3 nu laver podcasts til Bauer Media. Det er godt landet af indholdschef Steffen Raastrup.”

… årets jobskifte?

”Isabella Hindkjær stemplede ind som ny P3-chef for radio og podcast i foråret og har sat en kurs, som skal sikre, at P3 også er et relevant tilbud for nogle af de mest krævende lyttere fremover. Jeg har haft nogle af mine bedste og sjoveste radioår på P3 og har derfor en kæmpe kærlighed til kanalen, og jeg hepper på projektet.”

… årets brøler?

”Spotifys forsøg på at springe over den organiske vækst mod at blive ”the number one meeting point for audio” ved at opkøbe stort af podcaststjerner og produktionsselskaber i 2022-2023. En strategi, som i december i år resulterede i, at 17 pct. af deres arbejdsstyrke blev fyret herunder rigtig mange af de opkøbte selskaber og podcastere. Det ligner penge ud ad vinduet måske bedst illustreret ved den stort omtalte Meghan- og Harry-podcast, som aldrig rigtig blev til noget.”

… årets citat?

”Det her er et helt vidunderligt håndværkertilbud, som vi skal forvandle og forvalte med vildskab og optagethed og med den frihed, der ligger i at ligge bagerst i feltet.” (Thyssen i Mediawatch om Radio 4, 13.12.2023) 

Det kunne også have været årets jobskifte, at Thyssen er ny direktør på Radio4. Jeg kender Nikolai som en god kollega med et kæmpe drive og håber, at han kan skabe fremgang for Radio4 i det nye år. Det er sundt for radiomediet og bedst for lytterne, hvis der er konkurrence om opmærksomheden.”

… årets idé eller historie?

”R8dio, som tilsyneladende kører derudaf på kreativ energi og gode ideer og er i gang med at bevise, at hvis du kan få folk til at grine, så følger de dig i alt. De er så pissedygtige, selv om det måske kan diskuteres, om de synergerer til grænsen.”

… årets cliffhanger: Hvad er du mest spændt på i 2024?

”Jeg er rigtig spændt på, hvor og hvordan det kommende lydunivers til børn, som blev del af den seneste medieaftale, lander. Det er en svær, men spændende og vigtig opgave.”

Drillespørgsmål fra Dorthe Bjerregaard-Knudsen:

Kære Tine

Jeg følger med interesse din ordveksling med Podimos Nikolaj Koppel, og jeg forstår til fulde jeres strategi med at trække lydindhold ind på jeres platforme og dermed sikre udbredelsen af public service-indholdet ved, at brugerne lytter videre hos jer til mere af jeres indhold, fremfor at jeres indhold bruges til opbygning af kommercielle platforme.

Men hvornår gør I alvor af det for jeres øvrige store formater, såsom ”Genstart” (også uden forsinkelse), ”Tiden”, ”Brinkmanns…” etc., så det ikke blot ser ud som om I driller Podimo – med ”Sara og Monopolet”?

Svar fra Tine Godsk Hansen:

”Kære Dorthe,

Jeg er glad for din opbakning til vores tiltag, som skrider frem i det tempo, vi hele tiden har planlagt. Det er vigtigt for os at finde en bedre balance mellem lytningen i DR Lyd og på tredjeparter og samtidig en balance, hvor lytterne kan følge med. 

Indtil videre har vi ramt den balance godt. Vi har flyttet en del lytning ind i DR Lyd (fra 35 pct. til 56 pct. for dem, der går op i det) og lige så vigtigt har vi holdt fast i den samlede lytning. Vi kommer til at trække i flere håndtag i 2024, men stadig i et tempo, hvor lytterne kan følge med. Samtidig arbejder vi hele tiden på, at få lytterne endnu bedre rundt i vores indhold, så vi får aktiveret hele public service-kataloget, og det lykkes også rigtig pænt, så vi fortsætter kursen.”

… sidst, men ikke mindst: Hvem vil du sende Julestafetten videre til og med hvilket drillespørgsmål?

Til Nikolaj Koppel, medstifter og indholdsdirektør i Podimo.

”Kære Nikolaj Koppel
Vi har bokset lidt i år omkring DR’s brug af eksklusive podcasttitler, men det er i virkeligheden noget helt andet, jeg er nysgerrig på:
Tror du, at 2024 bliver året, hvor podcastmarkedet endelig begynder at blive en overskudsforretning, og at der er udbydere, som knækker koden og skaber en sund forretningsmodel? Og findes den?”


MediaWatch bringer Nikolaj Koppels svar den 24. december. Han afrunder dermed julestafetten 2023.


Læs de tidligere indslag i julestafetten her:

1. december: Pernille Holbøll: ”Jeg er da glad for, det ikke var mig, der skypede med en russisk satiregruppe”

4. december: Marchen Neel Gjertsten: ”Nu ansatte koncernen jo engang Henrik Qvortrup som ansvarshavende på Ekstra Bladet, så jeg forstår måske godt, hvis man gør sig lidt ekstra umage denne gang.”

5. december: Mads Brügger: ”Jeg er spændt på, hvor mange papiraviser der forsvinder i 2024”

7. december Knud Brix: ”En dag om hundrede år vil pressehistorikere ganske givet spærre gluggerne gevaldigt op, når de nærstuderer vedtagelsen af dette juridiske misfoster”

12. december: Adam Dyrvig Tatt: ”Det tegnede godt for B.T., og derfor var det en stor overraskelse, at det sluttede så brat”

13. december: Nicolai Thyssen: ”Det her er et helt vidunderligt håndværkertilbud, som vi skal forvandle og forvalte med vildskab og optagethed og med den frihed, der ligger i at ligge bagerst i feltet”

15. december: Bjarne Corydon: ”Jeg tror, vi i løbet af få år finder ud af sandheden om mange mediers digitale omstilling – og om de historier, vi har fortalt hinanden, egentlig holder vand”

18. december: Anders Krab-Johansen: ”Vi har brug for frie medier i Danmark, men virksomhederne ville have gavn af mere størrelse”

19. december: Lea Korsgaard: ”Vi burde have været dem, der drev udviklingen af medieteknologi og -indhold frem. I stedet ligger vi nu og rister som en grillkylling mellem techudviklingen i Kina og Silicon Valley”

20. december: Dorthe Bjerregaard-Knudsen: ”Meta og Tiktok behandler danske medier og danske regler så respektløst, at de end ikke møder op til mægling”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu