Skatteråd skyder afgørelse om moms på nichemedier til hjørne igen

Medieselskab bag en række nichemedier må vente yderligere på afgørelse om, hvorvidt det kan momsfritage medierne eller ej. Skatteråd har udskudt sagen på ny.
A4 Medier venter på afgørelse vedrørende selskabets anmodning om et bindende svar på, om A4’s seks nichemedier kan gøre brug af avisernes nulmoms-ordning. Siden 2019 har nulmomsen været gældende også for digitale medier, der tæller som ”elektroniske aviser”. | Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
A4 Medier venter på afgørelse vedrørende selskabets anmodning om et bindende svar på, om A4’s seks nichemedier kan gøre brug af avisernes nulmoms-ordning. Siden 2019 har nulmomsen været gældende også for digitale medier, der tæller som ”elektroniske aviser”. | Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix

Sagen skulle være behandlet og afgjort i marts. Men på grund af behov for tid til ”nærmere overvejelser” udskød Skatterådet afgørelsen til rådsmødet i april. Nu er sagen skubbet igen og forventes således tidligst at blive behandlet i slutningen af maj.

Det oplyser Kristian Madsen, adm. direktør på A4 Medier, der er det medieselskab, som har den pågældende sag hængende hos Skatterådet.

A4 Medier venter på afgørelse vedrørende selskabets anmodning om et bindende svar på, om A4’s seks nichemedier kan gøre brug af avisernes nulmoms-ordning. Siden 2019 har nulmomsen været gældende også for digitale medier, der tæller som ”elektroniske aviser”.

Sagen blev fremlagt i marts i Skatterådet, hvor der lå en indstilling fra embedsværket til det bindende svar, hvori Skatterådet vurderer, at nichemedierne under A4-paraplyen ikke kan opfattes som ”elektronisk avis” i momslovens forstand.

Siden har medieselskabet så ventet på, at Skatterådet tager stilling til, om rådet vil tage indstillingen til sig eller vrage den. I dag skulle den beslutning ligge klar, men det er altså skubbet for anden gang til tidligst næste møde i Skatterådet.

Som MediaWatch tidligere har kunnet fortælle, er Skatterådets afgørelse interessant, fordi en lang række andre medieselskaber, der driver nichemedier, såsom Altinget, Teknologiens Mediehus, Monitormedier og Watch Medier siden 2019 har momsfritaget deres digitale medier.

Mange nichemedier er momsfritaget

I indstillingen til Skatterådet er der dog lagt op til, at hvis et nichemedie ikke vurderes at henvende sig til en bred eller almen kreds af læsere - som fem nichemedier under A4 Medier ikke gør - så lever mediet ikke op til kriterierne for at være en ”elektronisk avis”. Det drejer sig bl.a. om, at når der sælges abonnement til hver enkelt niche, må det ses som et selvstændigt medie, og derfor er læserkredsen for smal til at mediet må momsfritages.

Hvis Skatterådet vælger at lægge sig op ad vurderingen af, at de seks nichemedier, som A4 Medier udgiver, reelt er individuelle medier, ”fordi disse udkommer i elektronisk form, og at det er muligt at abonnere på disse enkeltvis”, som det lyder i udkastet til det bindende svar, kan det være svært for andre medieselskaber at holde fast i dén tilgang. 

Det var vurderingen fra professor i medieret ved SDU, Sten Schaumburg-Müller. Hans vurdering er dog med forbehold for, at han ikke har et detaljeret indblik i de forskellige mediehuses udgivelser til at kunne vurdere, om nogle af dem reelt dækker en bred nok emnekreds eller henvender sig til en almen kreds af læsere, som kriterierne foreskriver.

Dyk ned i sagen her: Nu skal Skatterådet tage stilling til moms på nichemedier

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu