EU kommer med nye retningslinjer for digitale tjenester forud for EP-valg

Retningslinjerne skal modvirke misinformation forud for Europa-parlamentsvalget såvel som andre valghandlinger i EU’s medlemslande. 
Margrethe Vestager EU’s konkurrencekommissær. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix
Margrethe Vestager EU’s konkurrencekommissær. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

Europa-Kommissionen har offentliggjort nye retningslinjer om anbefalede foranstaltninger for ”meget store” onlineplatforme og søgemaskiner i forbindelse med valghandlinger, skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse. 

Retningslinjerne gør sig gældende for platforme og søgemaskiner, der har mere end 45 mio. aktive brugere i EU, og indeholder bl.a. anbefalinger om tydelig markering af politisk reklame og tydelig markering af AI-genereret indhold som eksempelvis deep fake-videoer. 

Dertil lyder anbefalingerne, at de digitale tjenester bør samarbejde med myndigheder om at afbøde udenlandsk informationsmanipulation, desinformation og angreb på cybersikkerhed.

Retningslinjerne skal modvirke misinformation forud for Europa-parlamentsvalget til juni såvel som valg i EU-medlemslandene. 

Anbefalingerne kommer, efter at EU har indført den såkaldte DSA-forordning, der gør det muligt at føre tilsyn med digitale formidlingstjenester og sikre, at de lever op til nye EU-regler om sikkerhed på internettet. Digitale formidlingstjenester kan bl.a. være online-markedspladser, sociale medier eller søgemaskiner.

Hvis de store digitale tjenester ikke følger EU’s retningslinjer, er de pålagt at bevise over for Europa-Kommissionen, at de foranstaltninger, de i stedet har iværksat for at komme misinformation til livs, er lige så effektive, som dem, EU har anbefalet.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fører tilsyn med DSA-forordningen i Danmark og håndterer således klager rettet mod digitale formidlingstjenester i Danmark, ligesom den sørger for, at klager over formidlingstjenester i andre lande sendes videre til den rette tilsynsmyndighed.

Fra 17. februar er omkring 400 danske digitale formidlingstjenester under tilsyn fra DSA-tilsynet i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu