EU kommer med nye retningslinjer for digitale tjenester forud for EP-valg
Europa-Kommissionen har offentliggjort nye retningslinjer om anbefalede foranstaltninger for ”meget store” onlineplatforme og søgemaskiner i forbindelse med valghandlinger, skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse.
Retningslinjerne gør sig gældende for platforme og søgemaskiner, der har mere end 45 mio. aktive brugere i EU, og indeholder bl.a. anbefalinger om tydelig markering af politisk reklame og tydelig markering af AI-genereret indhold som eksempelvis deep fake-videoer.
Dertil lyder anbefalingerne, at de digitale tjenester bør samarbejde med myndigheder om at afbøde udenlandsk informationsmanipulation, desinformation og angreb på cybersikkerhed.
Retningslinjerne skal modvirke misinformation forud for Europa-parlamentsvalget til juni såvel som valg i EU-medlemslandene.
Anbefalingerne kommer, efter at EU har indført den såkaldte DSA-forordning, der gør det muligt at føre tilsyn med digitale formidlingstjenester og sikre, at de lever op til nye EU-regler om sikkerhed på internettet. Digitale formidlingstjenester kan bl.a. være online-markedspladser, sociale medier eller søgemaskiner.
Hvis de store digitale tjenester ikke følger EU’s retningslinjer, er de pålagt at bevise over for Europa-Kommissionen, at de foranstaltninger, de i stedet har iværksat for at komme misinformation til livs, er lige så effektive, som dem, EU har anbefalet.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fører tilsyn med DSA-forordningen i Danmark og håndterer således klager rettet mod digitale formidlingstjenester i Danmark, ligesom den sørger for, at klager over formidlingstjenester i andre lande sendes videre til den rette tilsynsmyndighed.
Fra 17. februar er omkring 400 danske digitale formidlingstjenester under tilsyn fra DSA-tilsynet i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Relaterede artikler
Dansk DSA-tilsyn ser på dialog før bøder
For abonnenter