Støttepartier vil have ændret regler for politisk reklame på streaming

Politisk reklame er i dag forbudt på flow-tv men ikke på streamingtjenester som TV 2 Play. Både SF og Enhedslisten mener, reglerne er forældede i lyset af det stigende streamingforburg, og vil have dem ændret.
Charlotte Mølbæk er kultur- og medieordfører for SF | Foto: Aleksander Klug/Ritzau Scanpix
Charlotte Mølbæk er kultur- og medieordfører for SF | Foto: Aleksander Klug/Ritzau Scanpix

Reglerne for politisk reklame skal strømlines, så det ikke kun er på flow-tv, at der ikke må udgydes politiske budskaber, men også på streamingtjenester. Det mener SF og Enhedslisten, skriver Markedsføring.

”Flere og flere streamer. Det er det, de unge gør mest, og de ældre gør det også mere og mere. Vi er ikke interesserede i, at den platform også skal kunne bruges til politisk propaganda," siger Charlotte Mølbæk fra SF til Markedsførnig.

Mens Enhedslistens medieordfører Søren Søndergaard (EL) er enig og vil tage spørgsmålet om et forbud op i de kommende medieforhandlinger, mener Venstres medieordfører, Jan E. Jørgensen, at reglerne snarere bør ensrettes, så politisk reklame også gøres lovligt på flow-tv.

Spørgsmålet om reglerne for politisk reklame er tidssvarende har tidligere været diskuteret - senest i forbindelse med Folketingsvalget i 2019, hvor flere partier over for MediaWatch meldte klar til at udvide forbuddet til streamingplatforme. Fra Dansk Erhvervs side ønskede man dog en ændring, så politisk reklame blev tilladt på flow-tv. Daværende kulturminister Mette Bock ønskede spørgsmålet afklaret i forbindelse med implementeringen af EU's AVMS-direktiv, men afklaringen mangler altså fortsat.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu