Briefing: Ugen i mediebranchen

Cavling-vinderen blev fundet, udspil til ny medieaftale fra Danske Medier og populær TV 2-vært pillet af skærmen. 2021 er skudt i gang, og her får du overblikket over årets første uge.
Foto: Aleksander Klug/Ritzau Scanpix
Foto: Aleksander Klug/Ritzau Scanpix

En enkelt uge af januar er nu kommet og gået. Og den gik ikke stille for sig i Mediedanmark - her får du et overblik over årets første nyheder.

Vi lægger ud med Cavlingprisen, der blev uddelt fredag eftermiddag. Efter tre tidligere nomineringer gik hædersprisen til Politikens journalist Anders Legarth Schmidt. Han vandt for sin artikelserie "Forbandet Ungdom", der skildrer virkelighed og hverdag på børne- og ungdomspsykiatrisk afsnit B 204 i Glostrup. Tillykke til Anders.

I alt tre projekter og journalistiske førstehold var nominerede. Dem har MediaWatch taget en snak med, om hvordan historierne blev til, som du kan blive klogere på her.

Jes Dorph sat af værtsholdet på TV 2

En historie, de fleste nok vil genkalde sig fra den snart afsluttede uge, er TV 2's beslutning om at pille TV 2-værten Jes Dorph-Petersen af skærmen. Det skete efter to indberetninger om seksuelle krænkelser over for to praktikanter for 18 og 20 år, som kom frem i forbindelse med en ekstern undersøgelse på TV 2.

Jes Dorph-Petersen selv gik i offensiven og kritiserede i et interview til Politiken TV 2 og advokatfirmaet bag undersøgelsen for forudindtagetghed, hvilket blev afvist af TV 2's indholdsdirektør, Lotte Lindegaard.

Siden har debatten raset - er det fair, eller ej? Uanset hvad er det TV 2's direktionens valg og mandat at fravælge en forældelsesfrist på sagerne, sagde hovedtillidsmand på TV 2.

Danske Medier åbnede mediepolitisk bal

Danske Medier var på banen i ugens løb. Først og fremmest med et medieudspil som optakt til de forestående medieforhandlinger. Organisationen vil bl.a. have øremærket 140 mio. kr. til udvilkling af lokale og regionale medier, og det siger ifølge direktør Louise Brincker noget om, at krisen hos regionale medier er akut.

Der kom også flere reaktioner på Danske Mediers udspil. Blandt andet fra TV 2 Regionerne, som stiller sig undrende over for organisationens ønske om at igangsætte en undersøgelse af regionalstationernes brug af penge.

Samtidig mente Foreningen af lokale, fritstående, journalistiske internetmedier, at Danske Medier i udspllet glemmer de små, nye lokalmedier, der er opstået i kølvandet på lukning af ugeaviser.

Børsen nåede mål, Bloggers knap så meget

Også Børsen meldte ud i ugens løb. Avisen er nemlig nået 65.000 abonnenter i et år, hvor konferencer og annoncesalg har været slået tilbage. Væksten er sket med god hjælp fra virksomhedskontrakter, og dermed har avisen nået en af de målsætninger, der blev sat for godt to år siden.

Mindre positiv melding var der fra influencerbureauet Bloggers Delight. Den bratte opbremsning i annoncemarkedet i foråret og over sommeren har mærket selskabets indtægt - der kommer fra annoncesalg - betydeligt og sendt bruttofortjenesten ned og vendt tidligere års overskud til et millionunderskud. Direktør forventer dog fremgang igen.

Tendenser i 2021

Vi brugte også indgangen til det nye år til at kaste et blik på de bredere tendenser, fagfolk forventer kommer til at tegne 2021. "2021 kan blive det helt store år for automatisering i den danske mediebranche", lød det fra digital medierådgiver Jan Birkemose. Og digital chef Lars K. Jensen fra Willmore spår, at året bliver præget af mere lyd, bedre nyhedsbreve og opgør med silotænkning.

I årets første mediepodcast Indslag dykkede vært Christiane Vejlø i selskab med analytiker Claus Bülow Christensen ned i de mest populære streamingtjenester, og hvad der venter i 2021. Hvad har været afgørende for deres succes? Og hvad kan danske platforme lære af Netflix' nære kendskab til brugerne?

Ugens tal

17. Den dato skal landet eftersigende åbne igen efter den nye nedlukning 2.0. Medier mærker endnu en gang nedlukningen på annoncesalget. Men panikstemningen er afblæst, lød det fra flere fagfolk.

Nyt på jobfronten

Carsten Lundsfryd er blevet ny analysechef i Kreativitet og Kommunikation.

Clara Mai Kunstmann skifter fra stillingen som digital udviklingschef hos TV 2 til jobbet som produktdirektør i edtech-selskabet Clio, der er ejet af Bonnier.

Det læste vi i andre medier

Fotograf Jan Grarup gider ikke længere ansætte kvinder, skrev Berlingske onsdag. Den beslutning traf han faktisk for et år siden, fordi han frygter at blive MeToo-anklaget. Helt uden grund. "Det virker til, at man kan blive ramt fra højre og venstre uden at have gjort noget forkert," fortalte han bl.a. til avisen.

Og må vi diskret opfordre det ledende lag i mediebranchen til at læse Journalistens guide til, hvordan man er en god boss under coronakrisen for sine januartrætte medarbejdere?

Det var bare det!

Med ønsket om en god weekend,

MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu