Lektor: Kasketforvirring i biljournalistik slider på troværdigheden

En række iagttagere kalder det problematisk for troværdigheden, efter flere motorjournalister medvirker i markedsføring for de samme bilmærker, de både anmelder og dækker redaktionelt.

Flere eksempler på, at motorjournalister også har optrådt i markedsføringssammenhæng for bilmærker møder kritik. Det skriver fagbladet Journalisten.

Et eksempel handler om en motorredaktør på Berlingske, der i en periode også optrådte i markedsføring for bilmærkerne Ford og Renualt. Det skete på et tidspunkt, hvor hans stilling var rykket med over i den kommercielle afdeling på Berlingske sammen med biltillægget. Efterfølgende er hans stilling rykket tilbage i de redaktionelle rækker og markesføringstjansen stoppet. Alligevel ser ekstern lektor på RUC’s journalistlinje, Michael Bruun Andersen, rolleskiftet som problematisk:

"Det slider hårdt på den journalistiske troværdighed," siger han.

Professor i medieret ved Aalborg Universitet, Søren Sandfeld Jakobsen, mener, at der burde have været en karensperiode for motorredaktøren. Fagfolkene er dog enige om, at ingen regler i forhold til presseetik eller markedsføringsloven blev brudt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu