Lektor: Kasketforvirring i biljournalistik slider på troværdigheden
![](https://dev.photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article8291181.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Ford.jpg)
Flere eksempler på, at motorjournalister også har optrådt i markedsføringssammenhæng for bilmærker møder kritik. Det skriver fagbladet Journalisten.
Et eksempel handler om en motorredaktør på Berlingske, der i en periode også optrådte i markedsføring for bilmærkerne Ford og Renualt. Det skete på et tidspunkt, hvor hans stilling var rykket med over i den kommercielle afdeling på Berlingske sammen med biltillægget. Efterfølgende er hans stilling rykket tilbage i de redaktionelle rækker og markesføringstjansen stoppet. Alligevel ser ekstern lektor på RUC’s journalistlinje, Michael Bruun Andersen, rolleskiftet som problematisk:
"Det slider hårdt på den journalistiske troværdighed," siger han.
Professor i medieret ved Aalborg Universitet, Søren Sandfeld Jakobsen, mener, at der burde have været en karensperiode for motorredaktøren. Fagfolkene er dog enige om, at ingen regler i forhold til presseetik eller markedsføringsloven blev brudt.
Relaterede artikler
Berlingske finder ny virksomhedsredaktør internt
For abonnenter