Spotify vokser til næststørste medievirksomhed i Sverige

Målt på omsætning er det kun Bonnier, der overgår musiktjenesten blandt de svenske mediehuse, viser ny rapport.
Foto: PR
Foto: PR

Musiktjenesten Spotify er Sveriges næststørste medievirksomhed, hvis man måler på omsætning. Det skriver Dagens Media.

En ny rapport fra den svenske radio-, tv- og pressemyndighed har i en ny rapport kortlagt det økonomiske medielandskab, og her placerer Spotify sig altså på en andenplads over de største mediehuse kun overgået af Bonnier. Ifølge rapporten havde Spotify i 2015 en omsætning på 18,2 mia. svenske kr. - en stigning på 8 mia. svenske kr. i forhold til året inden. Med en omsætning på 26 mia. svenske kr. indtager Bonnier dog stadig førstepladsen.

Tredjepladsen indtages af MTG, mens Public Service Koncernen, der står bag SVT, SR og UR, er nummer fire og Teracom-Boxer er femtestørst.

Ifølge rapporten havde de svenske mediehuse over en bred kam et forholdsvist godt år. Annoncemarkedet steg med 2,8 pct. til en omsætning på 32,9 mia. svenske kr. - det højeste i flere år. Det var dog primært det digitale annoncemarked, der stod for væksten, står der i rapporten.

På tv-markedet faldt reklameindtægterne med 5 pct. lyder det.

Hårdt år for aviser

Hårdere var året for dagspressen, der som de danske avishuse også blev ramt på annoncesalget.

"I 2015 faldt de samlede brancheindtægter med 565 mio., eller 3,2 pct. Den væsentligste årsag til, at mange dagbladsvirksomheder har problemer med lønsomheden er faldende annoncesalg. I 2015 faldt annonceringen i landets papiraviser med i alt 647 mio. Væksten i digitale reklamer endte på anslået 176 mio., og kunne derfor ikke kompensere for faldet på print," står der i rapporten.

Tallene for dagspressen dækker over, at få store avishuse står bag størstedelen af annonceindtægterne. Aftonposten og Expressen stod alene for 55 pct. af annonceindtægterne.

Rapporten peger samtidig på, det ikke er muligt at tegne et nøjagtigt billede af den svenske medieøkonomi, fordi for en væsentlig del af reklameindtægterne ender hos globale aktører som Facebook og Google.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu