Konkurrence-styrelsen godkender salg af Midtjyske Medier

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen giver grønt lys for Jysk Fynske Mediers køb af bl.a. Århus Stiftstidende af Berlingske Media.
Henrik Tüchsen, Louise Reseke
Opdateret. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har oplyst, at de har godkendt salget af Berlingske Medias jyske lokalaviser i Midtjyske Medier (MM)samt trykkerierne i Vonsild og Struer til Jysk Fynske Medier (JFM).

Det oplyser Berlingske Media i en pressemeddelelse.

"Jeg er glad for, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen nu som forventet har godkendt handlen. Det betyder, at vi nu som planlagt kan overdrage Midtjyske Medier og trykkerierne i Vonsild og Struer til Jysk Fynske Medier ved årsskiftet,” siger konst. adm. direktør Bjarne Munck (foto), Berlingske Media, i meddelelsen.

Aftalen om salget af Berlingske Medias lokalmedier og de to trykkerier til Jysk Fynske Medier blev offentliggjort 20. august i år.

Midtjyske Medier udgiver i alt syv lokale dagblade, herunder Århus Stftstidende og Dagbladet Holstebro-Struer, samt 18 ugeaviser på print og online i Holstebro, Viborg, Ringkøbing, Aarhus og Randers. Herudover har Midtjyske Medier  aktiviteter inden for distribution og tryk, lokalradio samt digitale guides som Alt om Aarhus, aok.dk.

"Det er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vurdering, at fusionen mellem JFM og MM ikke vil hæmme den effektive konkurrence betydeligt," skriver styrelsen i et notat om godkendelsen.

Ændrer mediebilledet

Med opkøbet ændres det danske medielandskab betydeligt fra 2016. Jysk Fynske Medier bliver landets næststørste dagbladskoncern og henviser det traditionsrige Berlingske til en tredjeplads efterfulgt af Nordjyske Medier.

JP/Politikkens Hus vil fortsat være større end Jysk Fynske Medier, som med overtagelsen kommer til at beskæftige omkring 1700 medarbejdere rundt om i landet - omkring 400 mere end i dag.

Den årlige omsætning forventes at lægge sig på den gode side af to mia. kr. Til sammenligning havde JP/Politikens Hus i 2014 en omsætning på 3,1 mia. kr. og Berlingske på knapt 1,85 mia. kr. Omsætningen i Midtjyske Medier er ikke offentliggjort, men skønne at være godt 400 mio. kr.

Samtidig skaber fusionen en regional stemme, der har dækning og styrke til at sætte national dagsorden og agere journalistisk modvægt til hovedstadens mediekoncentration - på niveau med etableringen af TV 2 i Odense i 1988.
 

Forsiden af Fyens Stiftstidende d. 21. august, da opkøbet af Midtjyske Medier blev offentliggjort, illustrerer Jysk Fynske Mediers samlede dækningsområde med Midtjyske Medier i fusionen.

Så stort bliver det nye Jysk Fynske Medier 

Berlingske Media: Vi skal lave en sund forretning

Berlingske melder sig klar til flere frasalg

Jysk Fynske vil fortsætte i vækstsporet

Berlingske siger farvel til Aarhus-udfordringer

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu