Regeringens vækstudspil skuffer trykkerier

Trods politisk modstand er den omdiskuterede reklameafgift ikke blevet afskaffet i regeringens vækstudspil. "Dybt problematisk," mener Grafisk Arbejdsgiverforening.
Regeringens vækstudspil, som bla. skal fjerne afgifter i erhvervslivet for 200 mio. kr., vækker skuffelse i den grafiske branche.

Reklameafgiften er nemlig ikke en del af regeringens udspil, og det er ifølge Grafisk Arbejdsgiverforening, der er brancheforening for kommunikationsvirksomheder og grafiske virksomheder, "dybt problematisk".

Særligt undrer Grafisk Arbejdsgiverforening sig over fraværet af den omdiskuterede afgift, fordi både regeringen, SF og Enhedslisten tidligere har meddelt, at de var villige til at sløjfe den.

”Både regeringen, SF og Enhedslisten har klart tilkendegivet, at de ønsker at droppe afgiften. Det haster for branchen, og der er 600 jobs på spil, hvoraf mange er i Udkantsdanmark. Jeg vil stærkt opfordre alle parter til at finde en fælles løsning, så vi kan slippe for denne skadelige afgift,” udtaler Thomas Torp, adm. direktør i Grafisk Arbejdsgiverforening, i en pressemeddelelse.

Vil hæve prisen på cigaretter

SF og Enhedslisten foreslog i sidste måned at droppe reklameafgiften og finde pengene ved at hæve afgifterne på cigaretter. Samtidig foreslog de to partier en ny afgift på de farligste hormonforstyrrende stoffer for at fastholde det grønne islæt i afgiftspolitikken, som den udskældte reklameafgift var tænkt som.

"Vi vil hellere have en god miljøafgift end at holde fast i en afgift, som ingen vil have, og som koster danske arbejdspladser. Men forhandlingerne med regeringen er gået fuldstændigt i stå. Vi har ikke været kaldt til møde i flere måneder. Derfor lægger vi nu vores forslag frem," sagde skatteordfører Lisbeth Bech Poulsen (SF) til Finans.

Reklameafgiften er endnu ikke blevet gennemført, selv om den blev aftalt med finanslovsaftalen for 2012 mellem S, R, SF og Enhedslisten.

Kort før jul udskød skatteministeren et bebudet lovforslag og indkaldte SF og Enhedslisten til forhandlinger om et alternativ.

Afgiften har siden sin lancering været genstand for hård kritik fra både ugeaviser, organisationer, arbejdsgiverforeninger og politikere. Især landets i forvejen pressede trykkerier har gentagne gange advaret om, at afgiften vil koste hundredvis af job.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu