Digitale investeringer løfter Nordjyske

Nordjyske Medier nåede sit hidtil bedste årsresultat i 2014, hvor regnskabet er præget af de mange opkøb af bl.a. Jubii og JSL Media. Den digitale omsætning udgør nu 25 pct.
Nordjyske Medier voksede både på top- og bundlinje i 2014.

Den nordjyske mediekoncern, der hører til sværvægterne i det regionale medielandskab kom ud med et rekordresultat på 33,2 mio. kr. mod 20,3 mio. kr. i 2013, oplyser virksomheden i en pressemeddelelse.

2014-regnskabet er dog præget af en række ekstraordinære poster fra opkøb og frasalg.

Resultatet før skat ender på 43,5 mio. kr., og omsætningen stiger med 120 mio. kroner i forhold til sidste år. Den ender samlet på lige under 852 mio. kr. i 2014.

Det er Nordjyske Mediers overtagelse af Jubii i december 2013, magasinudgiveren JSL Media i januar sidste, overtagelsen af Danske Fagmedier og ikke mindst frasalget af mediehusets andel af online-markedspladsen Gul og Gratis, som man hidtil havde ejet sammen med Fynske Medier, der giver de ekstraordinære udslag i renskabet.

Digital omsætning udgør en fjerdedel

Opkøbsstrategien er desuden fortsat i det nye år, hvor Nordjyske har overtaget billedgallerisiderne i Bazoom Aps for at styrke den digitale omsætning yderligere. Den udgør 25 pct. i regnskabet.

”Transformationen fra print til digital sker ikke af sig selv, når man er en regional medievirksomhed. Digitale medier er geografisk grænseløse medier, og derfor har vi siden 2012 systematisk styrket Nordjyske Medier med opkøb af digitale nichemedier på B2C- og B2B-området. Det tilfører os kompetencer og forretningsområder, som vi vil forstærke yderligere i de kommende år,” siger adm. direktør og ansvarshavende chefredaktør, Per Lyngby, i meddelelsen.

Samtidig rokerede det regionale mediehus rundt i selskabsstrukturen tidligere i år, så datterselskaberne er flyttet til Nordjyske Medier A/S fra Nordjyske Holding A/S.

”I det nye samlede Nordjyske Medier har vi et meget stærkt udgangspunkt for den videre udvik-ing af vores medieaktiviteter regionalt såvel som nationalt og internationalt. Vi ønsker at fokusere mere på vores fundament, nemlig medievirksomhed, og samtidig følger vi anbefalingerne for god selskabsledelse ved at skelne mellem ejernes ansvar i Nordjyske Holding og driftsbeslutningerne i Nordjyske Medier,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander i meddelelsen.

Nordjyske har mere stående på indkøbslisten

Innovationen får sit eget regnskab hos Nordjyske

Nordjyske holder storudsalg på ejendomme

Nordjyske opkøber klikmaskinen Bazoom

Fynske Medier: Gul og Gratis-opkøb i tråd med storfusion

Nordjyske sluger sidste bid af Danske Fagmedier

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu