Færre klager over avisbuddet

Antallet af klager over problemer med avisleveringen skulle tælles i promiller i juni, viser ny opgørelse fra Dagbladenes Distributionsnet, der samtidig efterlyser mere lige konkurrencevilkår med Post Danmark.
Foto: Peter Hove Olsen/POLFOTO
Foto: Peter Hove Olsen/POLFOTO

Ifølge Dagbladenes Distributionsnet klagede færre end to ud 1000 abonnenter over problemer med leveringen af deres avis i juni. Det er 16 pct. lavere end samme måned sidste år og en af de laveste reklamationsprocenter målt nogensinde.

Det viser en ny opgørelse fra JP/Politikens Hus og Berlingske Media, skriver Danske Medier.

Når det kommer til særligt grove fejl i leveringen inden for samme måned, er reklamationsprocenten helt nede på 0,008 pct. Det svarer ifølge Dagbladenes Distributionsnet til, at der i gennemsnit går 34 år, mellem at en abonnent er ude for sådanne gentagelser.

Med til historien hører, at det generelle oplagsfald også sænker antallet af aviser, der skal nå ud og det kan i sig selv sænke risikoen for, at der opstår huller i leveringen.

Dagbladenes Distributionsnet tæller foruden Bladkompagniet, som Berlingske Media og JP/Politikens Hus ejer i fællesskab, fire regionale avisdistributører knyttet til Fynske Medier, Midtjyske Medier, Nordjyske Medier og Syddanske Medier.

I takt med at oplagene falder har bl.a. Dagbladskompagniet sigtet mod at udvikle distributionsforretningen og har taget konkurrencen op med Post Danmark på brevomdeling.  

Koncernlogistikdirektør i JP/Politikens Hus, Hans Peter Nissen, efterlyser i forbindelse med de seneste tal samtidig, at konkurrencen på markedet bliver mere lige. I dag skal Dagbladenes distributionsselskaber opkræve moms, mens Post Danmark kan omdele alle adresserede forsendelser uden moms.

"Vi møder en politisk erkendelse af problemstillingen, men mangler fortsat at se beviser på, at der er reel forståelse for, at fri konkurrence på postmarkedet er til gavn for både borgerne og erhvervslivet. Vi føler os overbeviste om, at det må være et spørgsmål om tid, før konkurrenceforvridningen tages alvorligt, og håber at fornuften i at bringe den til ophør sejrer," siger Hans Peter Nissen til Danske Medier.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu