Global: Harvard kaprer fyret New York Times-redaktør

Den første kvindelige chefredaktør på New York Times skal i efteråret undervise på Harvard, den spansksprogede broadcaster Univision afsøger markedet for løbere og annonceomsætningen på nettet er rekordhøjt i første kvartal i år.
Foto: Elise Amendola
Foto: Elise Amendola

Jill Abramson skal undervise på Harvard

Jill Abramson, New York Times første kvindelige chefredaktør, som sidste måned blev fyret, skal i efteråret undervise bachelorstuderende i fortællende nonfiktion på det prestigefyldte amerikanske eliteuniversitet Harvard, skriver New York Times. I en pressemeddelelse udtaler Jill Abramson, at hun er "beæret og begejstret" over muligheden og at fortællende nonfiktion er "vigtigere end nogensinde" ligesom "dens traditioner og måden den ændrer sig på i den digitale forandring er fascinerede at studere". Sidste måneds fyring af Jill Abramson kom som en stor overraskelse for mange inklusiv de ansatte på New York TImes. Ifølge avisens udgiver, Arthur Sulzberger Jr., måtte Jill Abramson forlade avisen på grund af hendes ledelsesstil. Fyringen skabte også røre, fordi der blev spekuleret i, om det havde noget med hendes køn at gøre. Blandet andet kom det frem, at Jill Abramson mente, at hendes samlede lønpakke var mindre, end hendes mandlige forgængers. Noget, som New York Times har pure afvist.

Spansksproget broadcaster på jagt efter køber

Ifølge Wall Street Journal har den amerikanske spansksprogede broadcaster Univision Communications Inc. brugt de seneste uger på at holde indledende samtaler med flere mediekoncernen med henblik på et salg. Ifølge kilder tæt på sagen har Univision Communications blandt andet haft samtaler med CBS og Time Warner. Univision, som er ejet af et investorkonsortium med blandt andet milliardæren Haim Saban, ønsker ifølge kilder et beløb på den gode side af 20 mia. dollar for selskabet. Det er en del mere end de 13,7 mia. dollar, som de i 2007 købte Univision for. Men selvom broadcasteren har sat sig solidt på den spansksprogede-trone har samtalerne endnu ikke ført nogen vegne - blandt andet på grund af prisen, lyder det fra kilder tæt på sagen. Oprindeligt var planen fra ejerne at børsnotere virksomheden i 2015, og på den måde sælge den. Men de planer er langt fra at være konkrete.

Annonceomsætning på nettet sætter rekord for 1. kvartal

Aldrig har annonceomsætningen på internettet i USA i første kvartal været så høj, som den var i 2014, skriver IAB. 11,9 mia. dollar lød den samlede omsætning i årets første tre måneder på, og det er en stigning på 19 pct. i forhold til samme periode sidste år, viser en rapport IAB og PWC. Ifølge adm. direktør i IAB, Randall Rothenberg, viser tallene, at internettet er blevet en afgørende kanal i selskabernes marketingmix. Det skyldes især, at internettet formår at identificere de mest relevante læsersegmenter og levere stærke resultater. Og trods den høje vækst kan man forvente mere i fremtiden, lyder det.

Global: Skattesmæk til Sverigedemokraternas medie

Global: NBC fik Snowdens første amerikanske tv-interview 

Global: Sony køber film-rettighederne til Snowden-bog

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår