Journalister vil have smileymærkning af god journalistik

Medieforbrugerne skal kunne skelne journalistisk skidt fra kanel, og derfor vil den nye faggruppe for journalister under DJ indføre mærkningsordning af "ordentlig journalistik".

Journalisternes troværdighed er endnu engang sat under pres som resultat af Se og Hør-skandalen, og står det til den nye journalist-gruppe i Dansk Journalistforbund, så skal branchen svare tilbage med en mærkningsordning af "ordentlig journalistik".

Det skriver formanden for "Journalisterne", Rasmus Mark Pedersen, i et debatindlæg i dagens Politiken.

Smileyordningen skal vise medieforbrugerne, at der er forskel på kvaliteten af journalistiske historier, og om mediet er tilmeldt Pressenævnet og forpligtet sig til at overholde de vejledende regler for god presseskik.

"Derfor foreslår Journalisterne et tydeligt mærkat ved ordentlig journalistik. Det vil sige journalistik, hvor udgiveren og journalisten respekterer de vejledende presseetiske regler og dansk lovgivning," skriver Rasmus Mark Pedersen.

Rent praktisk kan mærkningen udmønte sig i en jingle før en radio- eller tv-udsendelse, og på print og web kan hver artikel få et lille logo, skriver Journalisternes formand.

Synspunktet har tidligere været været fremført af medieeksperter og kommunikatører, og også Berlingskes Lisbeth Knudsen har tidligere talt for en "varemærkning" eller trustmark af kvalitetsjournalistik.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu