Global: Vice anklaget for mudre grænse mellem nyheder og reklame

Trailer for kommende dokumentar fra Vice er dukket på computerspilfirmas YouTube-kanal, Obama ristede pressen, politikere vil straffe svensk TV4 for lukning af lokalredaktioner.

Vice anklaget for mudre grænsen mellem journalistik og reklame

I forbindelse med lanceringen af næste udgave af computerspillet Call of Duty har Vice benyttet sig af chancen for samtidig at promovere en kommende undersøgelse af den private sikkerhedsbranche. Videoen er blandt andet blevet uploadet på computerspillets YouTube kanal. Ifølge en talsperson fra Vice, så har ingen af de interviewede modtaget penge og alle har underskrevet en erklæring, der giver Vice og spilfirmaet Activision mulighed for at bruge interviewet til ”marketing og annoncer”. Ifølge Poynter er det ikke første gang, Vice bliver beskyldt for at mudre grænsen mellem journalistik og reklame. Blandt andet er man gentagende gange af onlinemediet Gawker blevet beskyldt for at forklæde indhold lavet til brands som indhold sponsoreret af brands.

Obama rister pressen

Ved den årlige Washington Correspondents Dinner var Barack Obama traditionen tro på scenen for at holde en såkaldt “roast”, hvor det fyger om sig med jokes og drillerier politikere og presse i mellem. En tale der kan ses i uddrag hos CBS. Udover sine politiske modstandere blev der blandt andet gjort grin af MSNBC’s seertal og Fox News, som han med henvisning til kanalens beskyldninger mod Obama som værende kenyansk statsborger sagde: ”Lad os bare indse det, Fox, I kommer til at savne mig, når jeg stopper”. Omvendt er det også tradition, at en komiker ryster op i politikere og presse, og i var det Joel McHale, der gik på scenen.

Politikere vil straffe TV4 for mindre lokal-nyt

Som konsekvens af at TV4 tidligere på foråret valgte at nedlægge 21 lokalredaktioner rundt om i Sverige, ønsker Miljøpartiet ifølge SVT forud for en høring, at den tilladte reklamesendetid på kanalen skæres ned. Partiet mener, at kanalen bryder et løfte om at oprette de lokale nyhedsudsendelser mod at få lov til at sende flere reklamer. I næste uge skal den svenske Riksdag stemme om, hvorvidt TV4 må beholde samme mængde af reklamen. Hvis reklamerne indskrænkes har TV4 truet med at flytte virksomheden til udlandet.

Global: Pressefriheden dykker til laveste niveau i et årti

Global: Lego-film booster Time Warners regnskab

Global: Buzzfeed siger nej til Disney-frieri

Global: Britisk satsning på lokal-tv i problemer 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu