Producenter vil markedsteste DR NU

Trods to mio. afsat i Kulturstyrelsen til at teste nye DR-produkters indflydelse på mediebranchen bliver den nye DR NU-app ikke testet. Producentforeningen bestiller og finansiere derfor selv en test.

To mio. kroner, der er i 2011 blev afsat til at teste DR-initiativer for deres indflydelse på den private mediebranche, er endnu ikke kommet i spil.

Det kommer de heller ikke i forbindelse med den kommende app for streamingservicen DR NU, og derfor griber Producentforeningen nu selv til lommerne. Det skriver Berlingske. App'en skal blandt andet sikre bedre mulighed for, at DR NU kan nå længere ud via tablets og  nye distributionskanaler som eksempelvis Apple tv.

DR burde have taget initiativ

Tv-producenterne har hyret konsulentfirmaet Copenhagen Economics til at lave en rapport, der skal teste hvilke konsekvenser app’en får for det private mediemarked. Initiativet er blevet annonceret i et åbent brev til Folketinget.

”Vi havde forventet, at DR selv ville lave hjemmearbejdet og levere en vurdering af streamingtjenesten, men når de ikke vil det, er vi nødt til at gøre det med de relativt få ressourcer, som vi råder over. Hvad der er en kende mærkværdigt, når det nu er DR, der har milliarderne i modsætning til os,” siger producentforeningens direktør Klaus Hansen til Berlingske.

Producentforeningen frygter, at den kommende app vil kunne spænde ben for produktionsselskabernes mulighed for selv at lave ekstra salg i Danmark, når programmerne bliver udbudt til gratis streaming.

Bekræfter rapporten antagelsen vil Producentforeningen derfor foreslå begrænsninger for app’en.

DR: Slut med streaming-fejl

Færre vil se kabel-tv om tre år

Rabøl: DR NU skal afspejle det DR-kanalerne sender

Dansk streamingfirma sigter mod global elite 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu