Analyse: Danske dagblade står solidt

I en regnskabsanalyse gør chefredaktør på Økonomisk Ugebrev op med påstanden om de trængte dagblade.

Mange af de danske dagblade står solidt.

Sådan lyder konklusionen på en regnskabsanalyse, hvor Økonomisk Ugebrev har gennemgået de danske dagbladsudgivere med fokus på soliditet og likviditetsgrader.

”Gennemgangen af 2012-regnskaberne viser, at næsten alle dagbladsselskaber har en soliditet på over 40-50 procent, hvilket de fleste andre virksomheder i dansk erhvervsliv ville være misundelige over,” skriver ugebrevets chefredaktør Morten W. Langer i analysen.

Forholdene for en fornuftig likviditetsgrad, som er omsætningsaktiviteter sammenholdt med kortfristet gæld til eksempelvis banken, er i dagbladsbranchen også særligt gunstige på grund af modellen med forudbetalte abonnementer.

”Det giver også grundlag for at kunne køre forretningen med træk på likviditeten i en periode, uden at medievirksomheden har brug for at gå i banken. Eksempelvis har Berlingske Media ikke umiddelbart optaget korte lån i banken, på trods af kortfristede gældsposter på i alt 752 mio. kr.,” skriver Morten W. Langer i Økonomisk Ugebrev.

Økonomisk Ugebrev lægger selskaber sammen

Nichemedier protesterer over kulturkvoter

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu