"Tilbød Facebook mig 3 mia dollars, havde jeg sagt pænt ja tak"

Julestafet 2013. Christian Peytz, direktør i Peytz & Co. og bestyrelsesmedlem i Danske Medier, sparker MediaWatchs traditionelle julekalender i gang. Og sender drillespørgsmål videre til DR-direktør Ulrik Haagerup. 

Det har været de digitale jordskred og vedtagelsen af en ny mediestøtteordning, der har mærket 2013, når man spørger Christian Peytz, tidl. formand for det hedengangne FDIM, nuværende bestyrelsesmedlem i Danske Medier og adm. direktør i web-bureauet Peytz & Co.
 

Når du tænker tilbage på mediebranchen i 2013, hvad var da...

Årets bedste nyhed?

At der nu - 17 år efter de første nyhedssites så dagens lys på nettet - endelig kommer et medieforlig, der muliggør, at de ret digitale medier også kan få støtte. Jeg kan dog blive lidt trist ved tanken om den innovation, som vi er gået glip af pga. distributionsstøttens skævridning af det danske mediemarked. Men det ændrer ikke ved, at det er årets bedste nyhed!

Årets overraskelse?

Herhjemme er det Allers overtagelse af Nyhavn Rejser. At de som de første i Danmark tør bryde med den traditionelle forretningsmodel. De skal dog lige vise, at der er tale om andet end en ren finansiel investering.
I udlandet synes jeg, at det klart er Jeff Bezos - Amazon.com stifter og direktør - køb af Washington Post. Det bliver rigtigt spændende at se, om det vil bidrage med noget nyt til medielandskabet.

Årets jobskifte?

Claus Bretton-Meyers skift til DBU. En mediemand, der skifter til en organisation, der om nogen med fordel kan optræde som et medie og have direkte relationer med deres fans – også mellem kampene.

Årets brøler?

Snapchat har netop sagt nej til et købstilbud fra Facebook på 3 mia. dollars og - ifølge rygter også et tilbud på 4 mia. fra Google. Er det klogt? Havde det været mig, så havde jeg sagt pænt - ja tak. Snapchat er en god idé og en spændende tjeneste – beskeder/billeder, der forsvinder efter få sekunder. Men det er også en tjeneste med indbyggede modsætninger. I den digitale verden er der reelt intet, der forsvinder, ikke kan spores osv… Så er det ikke blot en funktion, som kommer i Android/iOS…?

Årets idé?

LinkedIns tablet-app, som pakker brugernes links til et online magasin, hvor du selv vælger dine redaktører. Fordi LinkedIn er så fokuseret på arbejdslivet, så er resultatet overraskende godt. 

Og hvad er du mest spændt på i 2014?

Om jeg kommer til at køre Android på min desktop – eller om det først bliver 2015. Androids indtog på de mobile platforme er et fascinerende comeback. Google er godt på vej til at vinde – og samtidig udviskes grænserne mellem desktop og tablets. Googles position som favorit til at sidde på brugernes digitale identitet er kun blevet styrket de seneste par år.

Og et drillespørgsmål, til en anden person i mediebranchen:

Til: Nyhedsdirektør Ulrik Haagerup, DR

Ville det ikke være bedre for DR, branchen og danskerne, hvis DR på nyhedsområdet gav deres indhold frit til andre at arbejde videre med og eventuelt kommercialisere?

I en fremtid hvor ”udgivelsen” hvad enten det er på papir, net eller tv mister betydning på bekostning af selve indholdet og brandet, kan det måske sætte gang i en udvikling i hele branchen?

DR vil nemmere kunne opretholde ambitionerne i en verden, hvor de private medier ellers mest af alt har travlt med at råbe – ”styr på statens medier”.  

Politikerne og danskerne vil få endnu mere glæde af deres licenspenge – indholdet vil blive mere set og brugt.      

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu