Forsker: Betalingsmure slår først igennem i 2016

Selvom mediecheferne på landets dagblade er godt tilfredse med overgangen til betalingsmure, så bliver indtægterne måske først betydelige i 2016, vurderer forsker i mediernes betalingsmodeller.

2013 har været året, hvor dagbladene for alvor har taget livtag med hegne indholdet på netaviserne ind. Erfaringerne bliver mange steder stadig holdt tæt ind til kroppen, men både Jyllands-Posten, Berlingske Media og Ekstra Bladet kalder indtil videre overgangen tilfredsstillende.

Ifølge Kasper Lindskow, der er i gang med en erhverv-ph.d. i nyhedsmediernes betalingsmodeller hos CBS og JP/Politikens Hus, skal man dog væbne sig med tålmodighed, før der for alvor kommer resultater. Det skriver Jyllands-Posten.

Sådan ser de danske betalingsmure ud 

Ifølge ham er der tre faser, hvoraf den første er den nuværende, hvor man vænner folk til at betale for netindholdet. Senere skal brugerne langsomt vænnes til at betale mere. Man skal måske vente helt til 2016, før væsentlige indtægter begynder at komme fra betalingsmurene.

”Der er en høj pris for at springe direkte til anden fase af betalingsfasen. I udlandet er der flere eksempler på, at man må gå tilbage til gratis, fordi den hårde betalingsmodel betyder at 9 ud af 10 brugere forsvinder. Det kan hverken betale sig for annonce- eller abonnementsindtægter,” siger han til Jyllands-Posten.

JP udvider bag betalingsmuren

Herning Folkeblad udskyder betalingsmur 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu