Hjarvard: Brug for afklaring om TV 2’s rolle

Den droppede salgsproces om TV 2 har skabt et mediepolitisk vakuum og været med til at svække iderigdommen på hovedkanalen, lyder det fra medieforsker Stig Hjarvard, i en kronik.

TV 2 kom til verden for 25 år siden og ruskede godt og grundigt op i DR-monopolet, men i de senere år har kanalen ikke formået at fastholde positionen som det friske alternativ til den støvede public service-mastodont i København.

Opskriften på TV 2’s oprindelige succes virker nemlig ikke i dag, skriver professor og medieforsker ved Københavns Universitet Stig Hjarvard i dagens Politiken. Der er ikke på samme måde brug for en stor samlende hovedkanal, da seerne siver til nichekanaler og til tv-forbrug på andre platforme.

Efter arbejdet med at sælge TV 2 blev droppet, så har kanalen samtidig befundet sig mellem to stole, skriver professoren.

”(...) Hvor TV 2 ved sin begyndelse var svaret på både krav om kommercialisering og kulturpolitiske udfordringer med øget satellit- og kabel-tv, er TV 2 i dag snarere et mediepolitisk problem. Tilhængere af public service vil typisk synes, at DR i højere grad lever op til denne kulturpolitiske ambition, mens tilhængere af markedsbaseret tv synes, at TV 2 er for lidt kommercielt,”  skriver han.

Debatten om TV 2 er beklædt med teflon

Stig Hjarvard efterlyser derfor, at der kommer en afklaring omkring TV 2’s kulturpolitiske rolle.

”Hvor det licensfinansierede DR virker som en magnet på programpolitiske debatter, er TV 2 snarere beklædt med teflon: Der er en besynderlig offentlig ligegyldighed over for TV 2’s programindhold. Det skyldes formodentlig, at TV 2’s kommercielle finansiering på et tidligt tidspunkt har skabt en fælles politisk forståelse af, at TV 2’s programmer var en form for ’public service light’ og derfor ikke kan mødes med samme skrappe krav som konkurrenten DR,” skriver han.

Ny bog om penge, politik og primadonnaer på TV 2

TV 2 drosler ned for jagten på unge seere

TV 2 vil angribe DR på midtbanen 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu