Annoncørbetalt tv har kronede dage
!['Fri huset' på TV 2 Fri har Falck som sponsor.](https://dev.photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article5307819.ece/ALTERNATES/schema-16_9/tv2fri_huset.jpeg)
Tv-producenternes vilde jagt på danskproduceret indhold er populært hos annoncørerne, der i stor stil kaster sig over annoncør-finansierede programformater, skriver Børsen.
Seneste eksempel er TV 2's ’Skiskolen’, hvor danske kendisser flyver ned af norske løjper sponsoreret af Visit Norway og Innovasjon Norge. De såkaldte sponsor-programmer, kendt som AFP-programmer, er en gylden mulighed for annoncører, og det har en lang række virksomheder som Weber Grill (’Grillfeber’, TV 2), Falck (’Fri Huset’, TV 2 Fri) og Galbani (’Moderne Mama’, TV 2 Fri) udnyttet.
AFP-ansvarlig hos TV 2, Sofie Ene Wichmann, vurderer, at indtægterne fra AFP-programmer er steget 70 pct. fra 2012 til 2013.
"Det koster penge at lave danskproduceret indhold, derfor er AFP-programmer et meget interessant marked, som vi helt klart er blevet mere opsøgende på," siger hun til Børsen.
Bureau: Redaktionelle og kommercielle skotter er sprunget læk
Annoncørbetalte programmer sparer TV 2 tocifret mio. beløb