Saxo og Mediano indgår podcastsamarbejde med særligt mænd for øre

Et nyt podcastformat "Andre sider" går efter mænd som primær målgruppe og vil gennem samtaler med forfattere forsøge at nå ud i omklædningsrummene.
Medianos chefredatør, Peter Brüchman, har i forvejen godt fat i mændene. | Foto: Andreas Merrald / Ritzau Scanpix
Medianos chefredatør, Peter Brüchman, har i forvejen godt fat i mændene. | Foto: Andreas Merrald / Ritzau Scanpix

Mediano, der begyndte som et fodboldmedie, og onlineboghandlen Saxo, har i dag debut på en fælles podcast, "Andre sider". Podcasten skal få mænd til at lytte til, hvordan litteratur kan være med til at sætte ord på, hvad der rører sig i tiden. Det skriver de to samarbejdspartnere i en fælles pressemeddelelse.

Mænd er ifølge Mediano og Saxo vanskelige at nå, når det gælder skønlitteratur og til en vis grad også faglitteratur, og pressemeddelelsen citerer Bogpanelets årsrapport for, at hver fjerde mand aldrig læser skønlitteratur, mens hver syvende aldrig læser faglitteratur.

Mediano har dog i forvejen solidt fat i mandlige lyttere med sine podcasts med særligt fokus på sport, og hovedparten af Medianos flere end to mio. afspillede episoder hver måned lyttes af mænd. Nu skal også samtaler om litteratur ud i omklædningsrummene, fremgår det af pressemeddelelsen.

"Med podcastet skal vi støve bøgerne af og åbne litteraturen for en målgruppe, som Mediano har lykkedes exceptionelt godt med," siger Saxos salgs- og marketingdirektør Maria Gry Henriksen om det nye samarbejde med Mediano.

Også Medianos chefredaktør, Peter Brüchman, glæder sig over samarbejdet:

"Podcast er - ligesom bøger - vejen til fordybelse, forkælelse, fascination og overraskelser. Og her kan vi skabe indhold, hvor vi giver plads til de mennesker, der har brugt hele år og halve liv på at give os disse stunder."

Medianos journalist Thomas Ladegaard er vært på "Andre sider", der i de første episoder taler med forfatterne Mikkel Fønsskov og Anders Magelund, Nicklas Brendborg, Kaspar Colling-Nielsen, Anne Skare Nielsen og Iben Mondrup.

Saxo er ejet af mediekoncernen JP/Politikens Hus, der blandt andet også står bag Ekstra Bladet, Jyllands-Posten og Politiken samt Watch Medier, som MediaWatch er en del af.

Stigende læselyst giver endnu et rekordår for Saxo

Spotify-direktør om podcast-debat: Glidebane at udelukke stemmer 

"Opdager medierne i 2022, at der er mange derude, der trænger til at blive taget alvorligt?" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu