Briefing: Ugen i mediebranchen

Opskalering i Egmont, tv-tal fra året der gik og oprustning på cybersikkerhed har været med til at sætte farve på denne uge i den danske mediebranche. Få overblik over paletten med denne briefing.
Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix

Chancen for at fange lidt D-vitamin fra solen i løbet af dagen bliver større og større og i et djævelsk, ironisk twist har vi med søndagens genåbning af landets biografer en af de bedste undskyldninger for at blive indendørs tilbage i arsenalet. Inden du tonser i teatret, på museum eller i biffen, kan du komme med på en overflyvning af denne uges overskrifter fra Mediedanmark.

Vi starter netop med det store lærred.

Nedlukningen af biograferne har kostet hundredtusindvis af billetindtægter, vurderede distributionschef hos SF Studios Frederik Malling Juul. Han sætter sin lid til, at især den nye Spider-Man kan lappe på tabet, når danskerne igen kan sætte sig i salenes mørke. Men én dansk biograffilm er gået tabt, siger han.

Egmonts milliardstrategi

Fra SF Studios skal vi koncernen, der blandt meget andet ejer et par biografsale rundt om i landet.

Efter et omsætningsdyk i 2020, hvor corona lagde pres på flere dele af forretningen, sætter Egmont vækstambitionerne i gear. Frem mod 2025 skal omsætningen vokse til 20 mia. og bundlinjen runde en milliard - primært via vækst i de eksisterende forretninger. "Det er ikke en opkøbsstrategi," understregede topchef Steffen Kragh, da Mediawatch tog en snak med ham mandag.

Milliarderne, som Egmont lader investeringskanonen med, bliver til gengæld rettet mod indhold, og det er ifølge medieanalytikere også en noget nær nødvendig, fordi mediemarkedet er blevet "et volumegame". Få Thomas Bækdal og Keld Reinickes gennemgang af Egmont-strategien, her.

Det er ikke kun, når Mediawatch sætter analytikere i stævne, at de vurderer markedets krusninger.

Reuters Institute har kigget i tendensernes teblade og kom i ugens løb med en rapport med en række forudsigelser, hvad 2022 vil bringe. Coronapandemien har sat skub i udviklingen af nye abonnements- og medlemsmodeller hos medier verden over og vil i 2022 være den indtægtskilde, der bliver vigtigst for omsætningen ifølge rapporten. Samtidig vil lyd, AI, video og nyhedsbreve fylde endnu mere i år.

Tv-tal og momsændring

Vi springer fra fremtidsudsigter til et kig i bakspejlet.

MediaWatch tog i ugen et kig på Kantar Gallups årlige opgørelse over danskernes flow-tv-sening. Den samlede daglige tv-sening tog sit største dyk i ni år i 2021. Store sportsbegivenheder gav DR en større bid af tv-seningen, men TV 2 er stadig i front. Du kan få en grundigere gennemgang af de to public service-stationer her.

Med enkelte undtagelser faldt de kommercielle broadcasteres andel af den danske tv-sening i 2021. Tv-stationerne uden statsligt ejerskab tegnede sig for under en fjerdedel af den kommercielle målgruppe. Det skal imidlertid medregnes, at de fleste kommercielle spillere på det danske marked har omlagt strategien mod sine streamingplatforme.

Det er noget, der øger presset på de danske tv-distributører.

Meget apropos vil en planlagt ændring af momslovgivningen især koste tv-distributører dyrt. Regeringen har nu nedsat den arbejdsgruppe, der skal undersøge, om ændringen af momslovgivningen, der vil skrinlægge rettighedsforvalteres momsfritagelse næste år, går længere end nødvendigt ifølge EU-regler. Dansk Erhverv udtalte til MediaWatch, at organisationen ser det som en mulig stopklods for ændringen.

Schibsted-salg, cybersikkerhed og udflytning

Tre år efter Berlingske Media frasolgte dealsitet Sweetdeal til tidligere kommerciel direktør i mediekoncernen Carsten Blom-Hanssen, ekspanderer sitet til Skandinavien og meldte onsdag ud, at selskabet køber Schibsteds dealforretning Let's Deal i en storhandel. Ejeren forklarede handlen som det som første spadestik i vækststrategi, der er svær at realisere på et dansk marked.

Flere udenlandske medier er de seneste uger blevet ramt af hackerangreb. Danske medier har øjnene rettet mod udviklingen og opruster for at være på forkant. Du kan blive klogere på oprustningskapløbet her.

SDU meldte onsdag ud, at universitetet planlægger at flytte sin kandidatuddannelse i journalistik til Kolding. Det sker som led i en politisk aftale om flytte nogle uddannelser ud af de største byer.

Ugens tal

100 mia. kr. Så meget planlægger Warner Media, der bl.a. ejer streamingtjenesten HBO Max samt filmstudiet Warner Bros i et forsøg på at hale ind på streaminggiganterne Netflix og Disney+, som ellers fører abonnements- og indholdsinvesteringsræset globalt.

Nyt på navnefronten

Mediacatch har hentet Carsten Lakner, der hidtil har været konsulent i DR og tidligere marketingchef samme sted, som ny kommerciel direktør.

Ask Rostrup stopper som chefredaktør for TV 2 News og bliver i stedet vært på ”Besserwisserne”.

Forsideredaktør på Politiken Per Thiemann bliver redaktør for dagbladets nye redaktion Økonomi & Samfund.

Mofibo har hyret Morten Brockmeyer i en nyoprettet stilling som pr-manager.

Amanda Justesen skal være kommunikationsdirektør for Egmont.

Ekspertkommentator Morten Bruun skifter banehalvdel fra Discovery til TV 2 fra starten af februar.

Læst i andre medier

Analyseinstituttet Myimage har gennemført den årlige rangliste af bureaulandskabet, som Markedsføring har dækket i ugens løb - og hvor du b.a. kan læse om, hvor de enkelte mediebureauer placerer sig på sejrsskamlen.

Vi slutter i den mildere ende af spektret med en spøjs historie fra Storbritannien. Den britiske kulturminister Chris Philip gav sin opbakning til en idé luftet i det britiske underhus sidste fredag om at BBCs hovedkanal bør spille nationalhymnen "God Save the Queen" hver dag i 2022 for at markere den britiske dronning Elizabeths 70. år på tronen. The Guardian har historien.

 

Med ønsket om en god weekend
MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu