Minister har brugt knap 260.000 kr. på at finde ny pressechef

Det møder kritik, at børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) har brugt knap 260.000 kr. på at ansætte en ny pressechef.
Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Det kostede 259.993,75 kr., da børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) tidligere på året skulle ansætte ny pressechef.

Det skriver DR.

Pengene er brugt til jobopslag og eksterne konsulenter, og det gælder blandt andet en regning på 228.750 kr. til rekrutteringsbureauet Zeuthen Storm. Processen endte med, at Thomas Bro Sæhl blev ansat som ny pressechef.

Sagen vækker kritik hos blandt andre Sophie Løhde (V), der peger på, at Socialdemokratiet gik på valg på at bruge færre offentlige kroner på konsulenter.

Pernille Rosenkrantz-Theil siger til DR, at hun fulgte ministeriets ansættelsesprocedure, da hun tiltrådte som minister. Hun tilføjer, at hun dog siden da har ændret proceduren, så der ikke længere bliver brugt et eksternt bureau.

I alt har ni ministeriet fået ny presse- eller kommunikationschef efter valget. I blandt andet Skatteministeriet, Miljøministeriet og Fødevareministeriet har udgifterne til eksterne konsulenter i forbindelse med rekruttering af de nye chefer været 0 kr. I Kulturministeriet har man brugt 52.000 kr., i Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet 25.000 kr. og i Erhvervsministeriet 15.625 kr.

Folketingets formand går ind i sag om beskyldninger om kammerateri

Kommunikationschef arbejdede frivilligt for Astrid Krag 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår