Bestyrelsesmedlem: DJ bør ikke bringe annoncer fra medier uden overenskomst

Medlem af DJ's hovedbestyrelse Karen Hedegaard mener, at Dansk Journalistforbund bør holde sig fra at bringe annoncer for medier som Zetland, som ikke har en overenskomst.
Foto: /ritzau/Marie Hald
Foto: /ritzau/Marie Hald

På næste hovedbestyrelsesmøde i DJ skal medlemmerne diskutere, om forbundet bør tage imod annoncer fra medier som Zetland, der ikke har nogen overenskomst. Forslaget til debatten er rejst af hovedbestyrelsesmedlem Karen Hedegaard, der hælder til et klart nej. Det skriver Journalisten.

"Vi har et firma, som beskæftiger DJ-medlemmer, og som burde have overenskomst med os. Synes vi, det er rimeligt, at de indrykker helsidesannoncer hos os, og skal vi indgå rabataftaler med dem? Jeg hælder til, at vi ikke skal have annoncer fra den type virksomheder," siger Karen Hedegaard til Journalisten.

DJ-formand Lars Werge deler ikke Karen Hedegaards synspunkt. Han mener umiddelbart, at DJ kan bringe annoncer fra medier uden overenskomst, så længe det ikke er fra decideret "fjendtlige virksomheder", siger han til fagbladet.

I forhold til specifikt Zetland har både formanden og Zetland også tidligere oplyst, at de løbende er i dialog om aftaledækning og overenskomst.

Zetlands annoncestik

Debatten om DJ's annoncepolitik tog fart, da Zetland tidligere på sommeren havde et annoncestik og en helsides annonce i fagbladet Journalisten, hvor ordet "partnerskab" med DJ fik flere journalister til tasterne på Facebook.

Her blev bl.a. Lars Werge spurgt til, hvad dette partnerskab nærmere gik ud på. Ligesom der blev sat spørgsmålstegn ved, om DJ bør indgå partnerskaber med medier, som ikke har tegnet overenskomst med forbundet.

Om den manglende overenskomst sagde Lars Werge på daværende tidspunkt til MediaWatch:

"Der er jo mange medier og mange medlemmer af DJ, som ikke arbejder på en overenskomst. Jeg har ikke indtryk af, at vi har en restriktiv eller defineret annoncepolitik. Ikke en vedtaget politisk i hvert fald."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu