GroupM ser færre partnere for sig med nye dataregler

Nye og langt skrappere regler for håndteringen af data vil gøre det sværere for iværksættere og nye partnere at sparke døren ind til bureakæmpen GroupM, vurderer digital direktør.
Det er ikke så lidt skrappere krav til håndteringen af datastrømme, der venter firmaer og organisationer, når den komende dataforordning næste år træder i kraft.

Set fra ledelsesgangen på mediebureaugruppen GroupM er opgaven overraskende stor - som i "hold da kæft"-omfattende, fortæller digital direktør og COO Paw Saxgren, som Finans har interviewet om virksomhedens forberedelser for at kunne leve op til de nye regler.

Den digitale chef ser også allerede nu for sig, at reglerne vil gøre bureauet mere selektive og påpasselige med at at teste nye digitale teknologier af - af frygt for at "forurene" datastrømmene og håndteringen af dem.

"Jeg tror, at vi kommer til at have færre partnere fremover. Vi bliver nødt til at have et helt andet fokus på, at for eksempel en ny teknologi, som vi gerne vil prøve, lever op til reglerne. Før kunne vi prøve noget af og se, om det virkede, men det bliver sværere nu med mindre start-ups," siger Paw Saxgren til Finans.

GroupM har både hyret en jurist og et advokatselskab til hjælp for at blive klar til 25. maj 2018, når reglerne træder i kraft. Som et af de mediebureauer, der er særligt specialiseret i programmatisk annoncesalg ligger GroupM bl.a. inde med en enorm database, der rummer information om brugeradfærd, trafik og klik på bannerannoncer.

Men også i mange interne processer som HR stiller den nye forordning nye og udfordrende krav til arbejdsgange og organisering, lyder erfaringen fra Paw Saxgren til Finans.

Danske Medier: Derfor skal medierne oppe sig på data

Skrappere datakrav venter danske medier i 2018 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu