Europæiske medier advarer mod nye dataregler fra EU

Facebook, Google og Apple vil stå endnu stærkere på det digitale annoncemarked, hvis nyt datalagringsdirektiv fra EU bliver til virkelighed, mener flere store europæiske medier.
Foto: Virginia Mayo/AP/Polfoto/Arkiv
Foto: Virginia Mayo/AP/Polfoto/Arkiv

En alliance af Europas største aviser, bl.a. The Financial Times, The Guardian, Le Monde, Der Spiegel og The Telegraph, beder EU-Parlamentet genoverveje et nyt datalagringsdirektiv, som efter planen skal træde i kraft i løbet af sommeren. Det skriver The Guardian.

Det er særligt nye regler om cookies, som medierne opponerer imod. Reglerne betyder, at internetbrugere i fremtiden kun skal give sit samtykke til cookies via deres privatlivsindstillinger ved hjælp af deres browser, så de ikke hele tiden skal tage stilling til enkelte hjemmesiders behov for samtykke.

Ifølge medierne vil det højst sandsynligt betyde, at brugerne fravælger cookies, og det vil ramme medierne hårdt. Mediernes annoncesalg på nettet er nemlig i høj grad funderet på det datagrundlag om læsere og målgrupper, som indsamles via cookies. I stedet vil reglerne give internetkæmper såsom Facebook, Google og Apple yderligere kontrol over annonce- og brugerdata, mener medierne.

"Givet at 90 pct. af digital brug i Europa er koncentreret på bare fire selskaber, Google, Apple, Microsoft og Mozilla, risikerer dette forslag at forværre den manglende symmetri mellem individuelle udgivere og disse fire globale internetselskaber," skriver medierne i brevet.

Medierne skriver dog videre i brevet, at de støtter det overordnede mål med direktivet og mener, at det potentielt kan "rydde op i den digitale økonomi".

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu