Vice-topchef ser blodbad hos de traditionelle medier

Næste år vil blive et hårdt af slagsen for de traditionelle medier, der i høj grad vil se sig om efter nye opkøb eller fusionsmuligheder, forudser Vices topchef.
Foto: Andy Kropa/AP/Polfoto/Arkiv
Foto: Andy Kropa/AP/Polfoto/Arkiv
RITZAU FINANS

Verdens største medievirksomheder kæmper for at bevare deres markedsandel i en branche, der i høj grad er præget af digital "disruption", som udfordrer medieselskabernes traditionelle metoder.

Onlinemediet Vice er en af medievirksomhedernes nye konkurrenter, og selskabets administrerende direktør, Shane Smith, forudser, at næste år vil blive et hårdt af slagsen for de traditionelle medier, der i høj grad vil se sig om efter nye opkøb eller fusionsmuligheder.

"Vi har allerede set en stor konsolidering i år. Næste år vil blive et blodbad," sagde han ifølge Financial Times under den internationale tv-festival i Edinburgh.

Den 46-årige topchef pegede på, at særligt selskaber som 21st Centery Fox, Viacom og Time Warner vil forsøge at fusionere og konsolidere i takt med, at det traditionelle tv-publikum forsvinder, skriver avisen.

"Fox har allerede budt på Time Warner, Apple har budt på Time Warner og ønsker også at købe Netflix," siger Shane Smith til Financial Times.

"I løbet af de næste seks måneder vil alle forsøge at købe alle andre, og vi vil sidde der og grine helt vildt," fortsætter han.

I årets første seks måneder har flere opkøb og sammenlægninger set dagens lys. I sidste uge annoncerede tv-stationen Univision, at det vil købe nyhedssitet Gawker Media, og i juli offentliggjorde Verizon, at telekoncernen havde indgået en aftale med Yahoo om at købe selskabets internetforretning for 4,8 mia. dollar.

/ritzau/FINANS

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu