The Guardian skærper tonen over for adblocker-brugere

Fløjlshandskerne smides, når avisen tester ny fremgangsmåde over for enkelte adblocker-brugere.

Den hæderkronede britiske avis The Guardian vil gå hårdere til værks over for adblocker-brugere, i hvert fald verbalt. Ifølge Digiday vil avisen teste en hårdere tilgang, efter at avisen ellers har praktiseret en mere høflig tone.

"Vi vil sandsynligvis blive hårdere i vores kommunkaktion. Vi vil foretage tests med forskellige former for beskeder, inklusiv hårdere, i en ikke så fjern fremtid," siger Nick Hewat, kommerciel chef for Guardian News and Media, til Digiday.

The Guardian var en af de første aviser i Storbritannien, der valgte at møde læsere med en adblocker installeteret med beskeder om, at annoncer finansierer avisens journalistik. Samtidig har The Guardian ledt brugerne til avisens medlemsside, men det har endnu ikke blokeret brugere, sådan som andre medier har valgt at gøre.

The Guardians udmelding kommer samtidig med, at amerikanske New York Times også er begyndt at iværksætte metoder for at imødegå brugen af adblockere. Forleden blev enkelte brugere på New York Times' hjemmeside for første gang mødt af beskeder, der adresserer brugen af adblockere. Brugerne opfordres til enten at whiteliste New York Times, så annoncer slipper gennem adblocker-softwaren, eller tegne et abonnement på mediet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu