Massivt digitalt musikudbud udvider lyttervaner

Når mediebrugerne har et gigantisk musikkatalog på telefonen eller tablet, frister det til et musikforbrug langt ud over det normale, endda juletoner året rundt.

Når mediebrugerne har et gigantisk musikkatalog lige ved hånden på telefonen eller tablet, frister det til et musikforbrug langt ud over det normale.

Lidt over hver fjerde - 28 procent - lytter således til julemusik forår, sommer og efterår - udover december, viser undersøgelse foretaget af Epinion for Telenor.

Hos Telenor, der siden 2010 har tilbudt musikstreaming-tjenesten WiMP til sine kunder, tror man, at hænger tæt sammen med streaming-tjenesternes uendelige musikudbud:

”Med en musik-streaming-tjeneste har man med et enkelt klik på sin smartphone adgang til al sin yndlingsmusik uanset tid og sted. Så hvis man er én af dem, der mener, at julen ikke kun varer til påske, men faktisk hele året, behøver man ikke grave jule-cd’erne frem fra loftet,” siger Mikkel Torsting, privatkundedirektør i Telenor, i en pressemeddelelse.

34 procent af kvinderne lytter til julemusik uden for sæsonen mod 21 procent af mændene.

Undersøgelsen viser også, at 54 procent af de danskere, der benytter sig af musik-streaming, lytter til mere forskellig musik, efter de er begyndt at streame.

”Når man har et gigantisk musikkatalog lige ved hånden på ens telefon eller tablet, så åbner det vores ører over for musik, vi måske ikke normalt ville lytte til,” lyder tolkningen fra Mikkel Torsting.

En ud af fire danskere er på Spotify 

Epinion-undersøgelsen er foretaget som en e-survey via Epinions Danmarkspanel. Der blev indsamlet 1.008 interviews i perioden d. 29. oktober til d. 5. november 2013. Analysen er udført blandt danskere i alderen 18-75 år.

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu