Danske annoncører er frontløbere online

Online annoncering fylder på verdensplan mest i danske annoncørers budgetter, viser rapport.

Med en markedsandel på godt 36 pct. er Danmark det land i verden, hvor annoncørerne bruger den største andel af reklamebudgettet online.

Det melder rapporten The International Advertising Market fra det svenske analysebureau Institutet för Reklam- och Mediestatistik (IRM), der bl.a. er baseret på Dansk Oplagskontrols Reklameforbrugsundersøgelse.

Internetannonceringen steg på verdensplan med over 20 pct. på verdensplan og udgjorde i alt 21 pct. af den globale annonceomsætning i 2012.

I Danmark var andelen 36,3 procent  - den næststørste andel af netannoncering stod Storbritanien.

Den totale annonceomsætning globalt var  på 379 milliarder euro i 2012 - en fremgang på 9 pct. i forhold til 2011. Væksten skete dog uden for Europa, hvor annonceomsætningen faldt marginalt.

TV-reklame er fortsat den største reklamekanal globalt - og USA er fortsat langt det største reklamemarked med en omsætning på 238 mia. euro. Danmark indtager plads 31 med en omsætning på 3 mia. euro.

 

Mediaindex: Solid digital fremdrift holder hånden under markedet

H1: TV taber hver 10. reklamekrone

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu