Danske annoncører er frontløbere online
![](https://dev.photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article5216203.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Link.jpg)
Med en markedsandel på godt 36 pct. er Danmark det land i verden, hvor annoncørerne bruger den største andel af reklamebudgettet online.
Det melder rapporten The International Advertising Market fra det svenske analysebureau Institutet för Reklam- och Mediestatistik (IRM), der bl.a. er baseret på Dansk Oplagskontrols Reklameforbrugsundersøgelse.
Internetannonceringen steg på verdensplan med over 20 pct. på verdensplan og udgjorde i alt 21 pct. af den globale annonceomsætning i 2012.
I Danmark var andelen 36,3 procent - den næststørste andel af netannoncering stod Storbritanien.
Den totale annonceomsætning globalt var på 379 milliarder euro i 2012 - en fremgang på 9 pct. i forhold til 2011. Væksten skete dog uden for Europa, hvor annonceomsætningen faldt marginalt.
TV-reklame er fortsat den største reklamekanal globalt - og USA er fortsat langt det største reklamemarked med en omsætning på 238 mia. euro. Danmark indtager plads 31 med en omsætning på 3 mia. euro.
Mediaindex: Solid digital fremdrift holder hånden under markedet
H1: TV taber hver 10. reklamekrone
Relaterede artikler
H1: TV taber hver 10. reklamekrone
For abonnenter