Ny app vil tækkes avislæsere

E-publishing firmaet Visiolink har udviklet en ny app, der tilpasser avisindholdet til det mobile format, men samtidig prøver at efterligne papiravisens dyder i forhold til overblik og prioritering.

”Vi mener, at print er det bedste udgangspunkt for at skabe et digitalt betalingsprodukt her og nu."

Sådan lyder det fra direktør Jens Funder Berg fra Visionlink, der i en pressemeddelelse forklarer baggrunden for en ny app-løsning, Visiolink har udviklet.

Ud over at app'en tilpasser papiravisens indhold til mobile devices, tilstræber løsningen at prioritere indhold og flow efter avis-forbillede. Prioriteringen sker automatisk ud fra størrelse på billeder og overskrifter, artiklernes placering og en række andre parametre, skriver Visiolink.

Appen er udviklet, efter Visiolink i samarbejde med Aarhus Universitet har spurgt en række læsere om forskellen på deres læseoplevelse af en 1-til-1 udgave af avisen på Ipad og en udgave, spundet efter webmediets mindre afgrænsede opbygning og flow.

”Flere i testgruppen gav udtryk for, at de kom hele vejen rundt i 1:1-udgaven af den trykte avis, der har en start og en slutning, og dermed et redigeret og trygt redaktionelt flow. Det er især overblikket og de redaktionelle prioriteringer, læserne lagde vægt på i deres bedømmelse. Når nyheds-appen tager udgangspunkt i digitale konventioner med et uendeligt og uprioriteret nyhedsflow, føler læserne ikke, at de på samme måde bliver færdige med at læse avisen,” siger Jens Funder Berg i pressemeddelelsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu