Hver femte abonnerer på musikstreaming

22 pct. af alle danskere mellem 18 og 64 år har et abonnement på en musikstreaming-tjeneste. Den mest populære udbyder er Spotify, viser YouGov undersøgelse.

22 pct. af alle danskere mellem 18 og 64 år i dag har abonnement på en musikstreaming-tjeneste, viser ny undersøgelse, som YouGov har gennemført for Telia.

Det er især unge mænd i hovedstadsområdet og Midtjylland/Aarhus, der er storforbrugere af online musik, skriver Telia i en pressemeddelelse.

Den mest populære streamingtjeneste er Spotify (58 pct. af alle brugere), med Play på andenpladsen (39 pct.) og WiMP på bronzepladsen (7 pct.).

Spotify har især fat i de unge (64 pct. af de 18-34 årige brugere), mens Play er foretrukket af de 35-49 årige (55 pct.).

Ejerskab til sin musik er ikke så afgørende for nutidens musikforbrugere. Hele 55 pct. svarer, at det slet ikke eller kun i mindre grad er vigtigt. Det altafgørende parameter er tilgængelighed – at have sin musik på sig altid og overalt.

Der er flere årsager til, at man i dag streamer musikken. Især københavnerne peger på, at det handler om at kunne finde og udforske ny musik, mens en stor del af midtjyderne svarer, at det også handler om at spare penge.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu