"Mediestøtten glemmer nichemedierne"
Lovforslaget om den nye mediestøtte, der skal transformere støtten til en ny digital verden, hænger stadig fast i en traditionel papirtankegang domineret af omnibusaviser. Forslaget begrænser støtten til kun at dække "skrevne medier" og stiller krav om en bred målgruppe, og dermed tager den ikke hensyn de mange niche- og emnecentrerede medier, der især pibler frem online.
Det mener Danske Mediers interessenetværk af specialmedier og interaktive medier - en sammenslutning af de medier, der tidligere var at finde i de to organisationer FDIM og Danske Specialmedier. Efter fusionen til paraply-organisationen Danske Medier er der oprettet særlige interessenetværk, der kan varetage de enkelte mediegruppers interesser i sager, hvor Danske Medier internt kan have svært ved at finde fælles fodslag. Det gælder blandt andet mediestøtten, hvor print- og digitale medier naturligt har forskellige interesser.
I et høringssvar skriver de to interessenetværk, at det aktuelle lovforslag på flere punkter ikke i tilstrækkelig grad understøtter en ny platformsneutral medieudvikling.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
Med din prøveperiode får du:
Få fuld adgang til dig og dine kollegaer
Start et gratis virksomhedsprøveabonnementRelaterede artikler
Nichemedier protesterer over kulturkvoter
For abonnenter
Politikerne kræver mere kulturstof
For abonnenter
6 spørgsmål og svar om mediestøtten
For abonnenter