MediaWatch lander positivt resultat

Som det første Watch-medie kan MediaWatch nu fremvise sorte tal på bundlinjen. Mere Watch er på vej.
ANDERS HEERING

Det er ikke kun designet på MediaWatch, der er nyt. Det samme er farven på bundlinjen i selskabet bag landets førende medie om og til mediebranchen.

Efter årevis med negative resultater er det med stor glæde, at vi nu kan fremvise et lille plus på bundlinjen for 2012.

Resultatet før skat lander på 190.000 kr., mens årets resultat efter skat er et beskedent plus på 106.000 kr.

Ikke desto mindre et vigtigt plus, der markerer den foreløbige kulmination på den positive udvikling, som MediaWatch har gennemgået de senere år.

Det har været begivenhedsrige år, hvor der både er skiftet ud i ledelsen, på redaktionen og i ejerkredsen. Samtidig har MediaWatch fået en række søstermedier – og for bare et par uger siden præsenterede vi et helt nyt site og design.

Flere abonnenter

Omkring os er hele mediebranchen i opbrud og gamle forretningsmodeller står for fald. Alle kigger på hinanden og behovet for nyheder, erfaringer, vidensdeling og
konkurrentovervågning er større end nogensinde før. Det kan vi også mærke på MediaWatch, hvor vi får stadig flere abonnenter på trods af en branche, der er presset økonomisk.

JP/Politikens Hus købte sidste år de resterende 40 pct. af MediaWatch af fagbevægelsens medieselskab A-Pressen og er dermed eneejer af mediet, der første gang kom på gaden som trykt publikation i 1996.

Som et af de første abonnementsbaserede nyhedsmedier på nettet har MediaWatch været frontløber, når det gælder den forretningsmodel, som mange andre medier i øjeblikket forsøger at forfølge. Det gælder blandt andet søstermedierne FinansWatch, MedWatch og ShippingWatch.

Watch-familien vokser

FinansWatch gik i luften for to år siden med nyheder om og til personer i den finansielle sektor, mens MedWatch og ShippingWatch sluttede sig til familien sidste år med nyheder og henholdsvis medicinal- og medicoindustrien og shippingbranchen.

Tilsammen ligger de tre medier i selskabet Watch Medier, der ligesom MediaWatch har redaktion i det lille spirende mediehus på St. Regnegade i København.  Mens MediaWatch kan fremvise et positivt resultat, er regnskabet i Watch Medier præget af de store investeringer.  Watch Medier kommer ud af 2012 med et underskud på 6,3 mio. kr. og det følger vores plan – og det gør udviklingen i de nye medier også. Alle tre sites har allerede bevist deres redaktionelle potentiale og opnået en stærk position i deres respektive brancher. Derfor er vi også overbeviste om det økonomiske potentiale.

Watch Medier på vej med nyt nichesite til energibranchen

Faktisk er vi så overbeviste, at vi til maj sender endnu et Watch-medie i luften – EnergiWatch målrettet den danske energi- og cleantech-branche.

21 Watch-reportere

Ligesom de fire øvrige sites bliver EnergiWatch et kritisk, fair og uafhængigt erhvervsmedie med fokus på substansen. Vi har plads, ressourcer og tid til at finde, dyrke og prioritere de historier, der er for snævre til de brede erhvervsmedier, hvor man kun har mulighed for at prioritere ganske få af de mange mange relevante, interessante og vigtige historier, der gemmer sig i alle brancher.

Med det nye Watch kommer der til at sidde 21 dygtige erhvervsjournalister i vores lille mediehus. Journalister, der brænder for journalistikken og de klassiske dyder. Og journalister, der for længst har bevist, at kvalitetsjournalistik ikke kun kommer på papir.

God læselyst

Anders Heering

Direktør og chefredaktør

Watch Medier

Relancering: MediaWatch får nyt ansigt

 JP/Pol køber resten af MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu