Global: Bonnier drømmer stadig om nordisk tv-gigant

Ifølge Jonas Bonnier er planen om en nordisk tv-gigant ikke stendød, FT-ejer nedjusterer resultatforventninger, og Washington Post tager pulsen på sociale medier…
Thomas Bo Christensen

Jonas Bonnier: TV2-salg afgørende for nordisk tv-gigant
Koncernchef i Bonnier, Jonas Bonnier, siger til Kampanje, at han ikke tror, at planerne om en nordisk tv-gigant fuldstændig er afgået ved døden, selv om det ikke lykkedes Bonnier og Egmont at oprette en fælles nordisk tv-koncern i fjor: ”Nej, det lykkedes ikke denne gang, og man kommer sikkert til at prøve igen,” udtaler Jonas Bonnier, der samtidig mener, at et eventuelt salg af TV2 i Danmark vil sætte fart på de nordiske tv-planer. ”Før eller siden kommer danske TV2 til at skulle sælges, og så kommer sikkert de nordiske aktører, som har interesse, Bonnier, Egmont og finske Sanoma som alle er nordiske, til at vise sin interesse for at deltage i en diskussion om TV2 i Danmark, netop fordi det så mange synergier,” lyder det fra Bonnier-chefen. De danske politikere lagde dog foreløbigt salget af TV2 død i forbindelse med indgåelsen af medieforliget i efteråret.

Pearson nedjusterer 2012-forventninger
Udgiveren Pearson, der bl.a. står bag Financial Times, men også udgiver undervisningsmaterialer, kunne mandag fortælle, at 2012 står til at bliver et værre år end forventet, og at 2013 heller ikke ser godt ud. Selskabets forventninger til driftsresultatet for 2012 lægger på 935 millioner pund mod 942 millioner pund sidste år, og den udmelding fik aktiekursen til at falde med tre procent. Det er især de sidste måneder af 2012, der har været hårde for selskabet, som har 60 procent i sin omsætning i USA, og det er ikke mindst her, at Pearson har udfordringer, skriver The Guardian og Financial Times.

Wa-Po lancerer social-media-barometer
The Washington Post vil nu være bedre til at fortælle læserne, hvilke af avisens historier der er mest omtalt på sociale medier. Journalism.co.uk skriver, at avisen har lanceret The Post Pulse, som hvert 15. minut viser, hvilke historier der bliver mest henvist til på medier som f.eks. Facebook og Twitter, men også hvor meget historien ”vokser” i antallet af henvisninger og hvor henne. ”Det er meget brugbart for brugerne, at vi fortæller dem ”her er det, som folk læser om på sociale medier fra vores site, og vi vil også give det til jer,” udtaler Cory Haik, digital ansvarlig på Washington Post.

- TBC

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu