DR og 24syv vil have tjek på podcast-lytning

DR og Radio 24syv samarbejder nu om at finde en fælles standard for måling af tidsforskudt radiolytning, så alle lyttervaner kan registreres.
Per Fanefjord Laursen

DR og Radio 24syv er med Gallup gået i indbyrdes dialog om at finde en fælles standard for måling af tidsforskudt radiolytning, som måske kan indledes en gang til næste år.

DR og 24syv registrerer stigende interesse for at bruge radiomediet på andre måder - vi lytter til programmer over nettet eller som podcasts. Det gør det relevant at inkludere tidsforskudt lytning i de officielle lyttermålinger (PPM) fra Gallup, der i dag ikke tager højde for f.eks. podcast-lytning.  

I første omgang kan radioerne godt nøjes med en fælles ”tælle” standard for både podcast og streaming, der ikke umiddelbart integreres i PPM-tallene.

“Det er et nyt område, vi begiver os ind i, og først skal vi, populært sagt, være enige om, hvorvidt vi tæller biler eller passagerer,” siger medieforsker Dennis Christensen, DR.

“Det spændende er, at vi ikke aner, hvor meget lytning der reelt er. Er dem, som lytter on-demand, i forvejen lyttere af vore radiostationer - eller er det nye lyttere, der øger radioens dækning? Radiomediet har mistet et par minutters lyttetid gennem mange år. Vi vil meget gerne vide, om de bare flyttet til on demand,” siger Dennis Christensen.

To slags tidsforskydning
Der kan grundlæggende tales om to slags forskellig tidsforskudt lytning: Podcast, hvor man abonnerer eller henter hele udsendelser og lytter til dem. Den anden mulighed er er ”streaming on demand”, hvor man f.eks. på hjemmesiderne starter et program som en stream – altså ikke download af enkeltprogrammer.

Noget af det svære bliver at enes om definition af begreberne. Lyttertal online skal kunne omdannes til "rigtige" nettolyttere, så de kan tælles med i de almindelige lyttertal. Dernæst kommer en fastlagt definition af, hvornår man har aflyttet et program.

Brugsvaner skal dokumenteres
På 24syv, der ofte fremhæver fremgangen i den tidsforskudte lytning har man - lige som DR - en stor interesse i at kortlægge nærmere, hvilket indhold licensbetalere især lytter til, og hvor mange lyttere indholdet når ud til.

“Det er vigtigt, at vi tæller alle lyttere med, så der bliver skabt et rigtigt billede af dels, hvad lytterne hører hos os, men også hvordan lytterne bruger os. Ellers har man jo kun en del af brugssituationen dokumenteret,” siger digital chef Patrick Damsted, 24syv, der håber, at Gallup hurtigt kan præsentere løsninger, der både teknisk og målemæssigt behandler tidsforskudte lyttere på en tidssvarende måde.

Intet overblik i dag 
I dag er realiteterne, at DR og Radio 24syv ikke præcist ved, hvorledes de hver især opgør deres tidsforskudte lytning. De gør det på hver sin måde, som hverken er forkert eller rigtig, og som ikke kan sammenlignes.

Udfordringen er, at både måling og opgørelsesmetoder kan varieres på utallige måder. Resulaterne afhænger helt af de parametre, der vælges, som baserer sig på både tekniske forhold og definitioner.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu