VG: Mobilen skal sælge slagtilbud til læsere

Norske VG har succes med detail-annoncer på mobilen, der kan lokke læserne til at klikke "køb". VG's mobilchef fortæller, hvordan VG skal tjene penge på den eksploderende mobiltrafik.

Keep it simple: Tre for en tier. Klik her.  

Og udnyt, at mobilen er det medie, der vækker os, følger med hjem fra arbejde, ind i supermarkedet, hjem på sofaen og ind på natbordet. Sådan lyder mobil-rådene fra Tor Jacobsen, CEO for de mobile aktiviteter i den norske netnyheds-tornado VG.

VG har uden sammenligning den norske mobilføretrøje. Brugertallene er støt stigende og nåede i uge 38  over 1,5 mio. unikke brugere. Det er mere end dobbelt så meget som samme periode sidste år, og dobbelt så meget som konkurrenter som NRK, Dagbladet eller Aftenposten. Mediehuset sidder, ifølge VG selv, på 50 pct. af markedet for mobil annoncering. 

I juli udgjorde de mobile annoncer en tredjedel af den digitale omsætning, og fremover vil det kun æde sig større, forventer Tor Jacobsen. 

"Vi forventer klart, at mobilen vil udgøre en større andel af den digitale annonceomsætning. Trafikken stiger, og deudover er annonce-effekten ofte højere på mobil end på web. Særligt for transaktionsbaserede annoncer og på Ipad også for brandbuilding," siger han.

For to år siden udgjorde VG's mobilomsætning 3 mio. nkr. Året efter var den 30 mio. nkr. Og i år ventes den at ligge et godt stykke derover, men under 75 mio. nkr, siger Tor Jacobsen.  

Mobilbrugere er trigger happy
Annonceomsætningen kan næppe følge med mobiltrafikken, der eksploderer for alle medier.

Men mobilen er en effektiv annoncekanal for alle dem, der skal sælge et produkt direkte, få folk til at bestille et katalog eller til at abonnere på et magasin. 

”Mobilbrugere er lidt mere trigger happy. De har stor tillid til at købe ting over mobilen og er i brugstidspunktet ofte mere i modus til det, end når de bruger web. Men mest afhænger det af timing – at man er tæt på købstidspunktet,” siger han.

Tættere på indkøbskurven
For netop det, at man bruger mobilen hele dagen og især i de timer, hvor man har fri og skal i supermarkedet, gør mobilen en effektiv kanal for slagtilbud på skinke, shampoo og kaffe.

Knapt 50 pct. af VG's mobile annonceomsætning kommer fra dagligvare- eller detailhandel – annoncer, der konkret skal sælge et produkt, siger Tor Jacobsen:

”Det skyldes især, at man med mobilannoncer kan komme meget tæt på købsøjeblikket: Vi ser et markant peak i mobiltrafikken fra kl 16.00 til 17.00 – altså den time, hvor folk tager fra arbejde og skal ud at handle til aftensmaden. Derfor er detail-annoncer vældig populære.”

Keep it simple
Annoncerne skal visuelt tilpasses utålmodige mobillæsere, der bladrer hurtigt gennem siderne på en lille skærm. De skal aflevere et utvetydigt budskab. Hurtigt og præcist.

”Kryptiske annoncer med gåder eller spørgsmålstegn fungerer dårligt. En god mobilannonce er simpel: et simpelt budskab, som eksempelvis en pris, en vare,” siger Tor Jacobsen.

Omvendt kan den lille skærm også være en fordel, siger han. De fleste mobil-apps er mere simple end de tilsvarende websider, hvor flere annoncer og elementer kappes om opmærksomheden. 

Spred trafikken ud
Mere overordnet forsøger VG at sprede trafikken ud mellem så mange niche-sites som muligt. Mad-, rejse- og bilstof samles i magasin-apps, ligesom huset har udgivet en - meget populær - vejr-app i stedet for at integrere vejrudsigterne i nyhedssitet. 

”Ved at sprede det redaktionelle stof skaber vi flere brugssituationer og dermed mere trafik. Og det giver os flere digitale arenaer at sælge annoncer til,” siger Tor Jacobsen.

Samtidig skaber det en højere betalingsvilje hos annoncørerne, der får bedre mulighed for at målrette annoncerne mod særlige målgrupper, siger han.

Brugerbetalings duer ikke på mobilen 
Og det er på annoncerne, at den mobile omsætning skal slæbes hjem. Brugerbetaling giver dårligere resultater på smartphones og Ipads, siger Tor Jacobsen.

”Vi har lavet en del tests, hvor vi har sammenlignet omsætningen på apps, der både havde brugerbetaling og annoncer, og gratis apps der kun var annoncefinansierede. Foreløbig har det vist sig, at vi kan tjene mange flere penge på at lægge det ud gratis og sælge flere annoncer. Eksempelvis var tv-guiden tidligere en betalings-app, men den er gratis nu,” siger han. 

VG har dog en betalings-app, VG Plus, der indeholder stof, der ikke findes andre steder på nettet.  

- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu