Information på vej med betalingsstrategi på nettet

I slutningen af året kommer Information med nye abonnementsmodeller, der bl.a. indebærer en ny betalingsmur på Information.dk.
Thomas Bo Christensen

Information følger nu efter resten af dagbladsmarkedet og vil inden for få måneder indføre en ny betalingsstrategi for nettet, som led i en større relancering af de nuværende abonnementsmodeller.

Det fortæller Information-direktør Mette Davidsen-Nielsen til MediaWatch:

”Der er stadig nogle ting, vi sidder og pudser på, men i slutningen af året kommer vi med nogle nye digitale abonnementsmodeller. Det bliver en pakke, som både handler om avisen og en ny digital strategi. Vi har jo selvfølgelig lige som alle andre kigget på forskellige modeller, og hvad der passer til os,” lyder det fra direktøren.

Dermed er næsten alle større aviser - med undtagelse af tabloid- og gratisaviserne - på vej med en betalingsmodel til deres netaviser. Både PolitikenBerlingske, Jyllands-PostenBørsen og senest Kristeligt Dagblad har iværksat eller er i gang med at implementere betalingssmure til deres netaviser.

Kigger efter The Economist
Mette Davidsen-Nielsen pointerer, at information.dk i princippet allerede i dag har en betalingsmur, hvor avisen lægger 5-6 artikler ud til abonnenter, men hun erkender samtidig, at betalingsmuren ikke er særlig tydelig.

”Hvordan de nye modeller præcist bliver sat sammen, kan jeg ikke sige endnu. Men det bliver en blanding af avisen, e-paperen, information.dk og de øvrige aktiviteter, vi har i huset. Vi prøver at finde noget, der passer præcis til vores niche og vores måde at arbejde på, hvor det er den samme redaktion, der laver indhold til alle platforme” lyder det fra direktøren, som alligevel røber lidt om, hvor inspirationen kommer fra:

”Den retning, vi har kigget efter, er mere The Economist-modellen, hvor vi arbejder med indhold, som man så kan versionere på forskellige måder,” lyder det fra direktøren, som ikke vil gå yderligere ind i avisens overvejelser.

Det britiske magasin har oplevet betydelig succes med at tilbyde abonnementspakker, hvor kunder får både printmagasinet og digital-adgang, men også digital-only-pakker.

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår