Fynske: Ugeaviser i frit fald udløser sparerunde

Tabet på især ugeavis-annoncer er accelereret de seneste tre måneder hos Fynske Medier, der er 9 mio. kr. under budgettet for i år.

Krisen på annoncemarkedet er hen over sommeren forstærket i det fynske, og det er den direkte årsag til, at mediehuset i dag har eksekveret en sparerunde, der skal reducere omkostningerne med 15 mio. kr. fra næste år.

"Vi har i sommer og i august og september set nogle skred i annonceomsætningen primært på vores 13 ugeaviser og mindre på vores to dagblade. De seneste to, tre måneder har været en ubehagelig oplevelse, hvor det annoncemarked, der i forvejen ikke var for godt, er røget et trin længere ned," siger ansvarshavende chefredaktør Per Westergård, Fynske Medier.

9 mio. kr. under budget
Den negative tendens for ugeaviserne har huset mærket det seneste halve år, men den er taget til i styrke siden juli. I august alene var afvigelsen fra budgettet på 1,3 mio. kr.

"Ugeaviserne er samlet set for hele året mere end 5 mio. kr. under budget, og for hele huset er vi omkring  9 mio. kr. under. Så ugeaviserne udgør en stor del," siger Per Westergård. Han understreger, at tallene også skal ses i lyset af, at andre dele af forretningen Fynske Medier ligger lunt i forhold til det budgetterede - det gælder især de digitale forretninger som Guloggratis.dk.

"Når vi tilpasser forretningen nu, er det fordi, vi på den ene side ikke har en begrundet tro på en bedring i konjunkturerne for os i 2013 og højst sandsynligt heller ikke for 2014. På den anden side er vi et mediehus med en offensiv vækststrategi, der skal ud og skabe vækst de kommende år på nye områder. Så kan det ikke nytte noget, at vi har en printforretning, der tynger for meget," siger Per Westergård.

Oplagsfald bremset
Når det gælder printforretningen er det dog alene anoncebenet, der er halt. Det andet ben, abonnementssalg, har det paradoksalt nok bedre, end det længe har haft, siger Per Westergård.

"Det, der er interessant i en butik som vores, er, at abonnementsindtægterne ligger på budget. Derfor er det selvfølgelig ekstremt ærgreligt, at krisen i detailhandlen rammer os på annonceindtjeningen på et tidspunkt, hvor vi faktisk oplever, at vi har bremset oplagsnedgangen," siger Per Westergård med henvisning til, at Fyens Stiftstidende og Fyens Amts Avis havde et godt 1. halvår, både hvad angår oplagstal og læsertal.

De 15 mio. kr., huset skal spare, betyder 28 afskedigelser bredt fordelt. Derudover er omkring 5-6 ubesatte stillinger i spil. Hovedparten af fyringerne er eksekveret i dag - kun de redaktionelle stillinger, hvor der er lagt op til 10 afskedigelser blandt 160 medarbejdere, mangler at blive fastlagt. De skal forhandles på plads de kommende 14 dage.

To chefer fyret
Fyringsrunden betyder også, at ledelsen er blevet slanket. Fyens Stiftstidendes chefredaktør Jan Kristensen og salgs- og marketingdirektør Thomas Skouenborg Bentsen er blevet afskediget. Deres ansvarsområder vil blive fordelt mellem de tilbageværende chefer.

På den kommercielle side får adm. direktør Jesper Rosener ansvaret for alt annoncesalg, mens Per Westergård får ansvaret for bladsalg, marketing og kundeservice og dermed udvider sit kommercielle ansvar.

På den redaktionelle side vil chefredaktør Troels Mylenberg og Per Westergård dele de opgaver, Jan Kristensen har siddet med, hvilket bl.a. handler om de fælles redaktioner, der leverer stof til både Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis, herunder sport.

Minus i år
Sparerunden får ingen postiv effekt i år, men vil ifølge Per Westergård bringe årets resultat i minus, da mediehuset tager omkostningerne ved sparerunden med i 2012-regnskabet, så det ikke koster i næste års regnskab.

"Med det, vi har gennemført i dag, er der ingen tvivl om, at vi kommer ud med et minus i år," siger Per Westergård.

Det er ikke lang tid siden, at Fynske Medier var igennem en sparerunde sidst. I foråret varslede mediehuset besparelser for 3 mio. kr. og i juni meldte koncernen, at der skulle findes yderligere 8 mio. kr. Sparerunden i dag er dog et langt tungere indgreb, siger chefredaktøren.

"Det, vi har været igennem i dag, er ikke småting i min optik. Det er dramatisk, fordi det er et større indgreb, der bl.a. rammer ind i den øverste ledelse, " siger Per Westergård, der som de fleste andre medieledere har været igennem for mange sparerunder til at ville sige, at sparekniven nu kan lægges i kælderen.

"Jeg har været igennem en del af den her slags og har lært mig selv aldrig at sige "den sidste sparerunde". Men efter min bedste overbevisning er vi nu gearet til at klare os igennem med et indtægtsniveau som i dag, og efter min bedste overbevisning sikrer vi, at der ikke bliver behov for at hoppe fra tue til tue mere, så vi kan stoppe usikkerheden og koncentrere os om at komme videre og udvikle forretningen og motivationen i huset."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu