Modeblogs har kurs mod kommercielt gennembrud

Modebloggere er for alvor ved at få hul igennem til læsere, annoncører og sponsorer, skriver Politiken.

Et godt tag i de unge læsere giver i stigende grad modeblogs kommerciel medvind, skriver Politiken. Hos blognetværket Bloggers Delight er man oppe på 250 blogs - heraf er de 140 såkaldte premium blogs, hvor bloggerne i form af sponsorater og donationer tjener penge ved at nævne eller at tage billeder af produkter til deres blog.

"Man kan tjene alt fra nogle hundrede kroner op til, at de største tjener 20.000 kroner på gode måneder. Nogle lever af det med freelancejob som supplerende, hvilket gør det til et ganske givende fritidsjob. Derfor er det også vigtigt for bloggerne, at de tør sige nej til et produkt, så de opbygger et brand, som virksomhederne gider bruge og betale," siger Henrik Akselbo, direktør i Bloggers Delight, der forventer at slå trafikrekord i august og nå 450.000 unikke brugere sammenlagt. Tallene er dog ikke dokumenteret af FDIM, der er den officielle trafikmåler i Danmark, da FDIM endnu ikke har optaget netværket i medlemskredsen. Det skyldes, at Bloggers Delight ikke i udgangspunktet opfylder ejerskabskriterierne i FDIM's regelsæt, som MediaWatch tidligere har skrevet.

Muligheden for omtale og eksponering gør modeblogs til en markedsføringskanal, modeindustrien har stigende fokus på, siger Michael Hillmose, der er international chef i Dansk Mode & Textil.

"Vi ser en helt klar tendens til, at flere og flere af vores medlemsvirksomheder har strategier for det. Det er simpelthen en ny markedsføringsdisciplin, som vi tager meget seriøst, da det er en helt fantastisk måde at nå ud til rigtigt mange brugere på. Men om der er en direkte sammenhæng mellem omsætningen i e-handel og modeblogs kan vi ikke sige – endnu."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu