Berlingske satser på flere betalingsmodeller på nettet

I løbet af andet halvår af 2012 bliver der indført betalingsmodeller på en række af Berlingske Medias netaviser, og ifølge topchef Lisbeth Knudsen vil koncernen forsøge sig med forskellige modeller rundt omkring i koncernen. Første skridt bliver en betalingsmodel for de lokale udgivelser:
Thomas Bo Christensen

I løbet af andet halvår af 2012 bliver der indført betalingsmodeller på en række af Berlingske Medias netaviser, og ifølge topchef Lisbeth Knudsen vil koncernen forsøge sig med forskellige modeller rundt omkring i koncernen.

Første skridt bliver en betalingsmodel for de lokale udgivelser:

”Vores plan er, at vi i tredje kvartal går ud med en betalingsmodel i Dagbladet Ringkøbing-Skjern, og at vi formentlig også gør det for flere af vores andre lokale titler snarest derefter. Det bliver den såkaldte two-sided-model, altså hvor der er en betalingsside med righoldigt, originalt redaktionelt indhold og en primær kommerciel side med noget fællesstof, som er gratis,” fortæller Lisbeth Knudsen.

Modellen minder om den, som bl.a. den amerikanske avis The Boston Globe benytter, hvor avisen har to sites - betalingssiden bostonglobe.com og gratissiden boston.com.

Men når det gælder Berlingske Tidendes hovedsite b.dk, har koncernen valgt at følge en anden model, forklarer Lisbeth Knudsen.

NYT-modellen
”Desuden kommer der i slutningen af fjerde kvartal, lige omkring nytår formentlig, en betalingsmodel for b.dk, som, vi lige nu forventer, bliver en ”metered model”, den såkaldte New York Times-modellen, hvor man har et antal gratis klip til artikler og derefter skal betale. Det er planen lige nu.”

New York Times-modellen går som sagt ud på, at brugerne hver måned kan læse et vist antal artikler på nettet gratis, men hvis man vil læse mere, skal man have et digitalt abonnement. New York Times-modellen er også den, som Politiken har valgt at forfølge.

Hvorfor har I valgt netop New York Times-modellen for b.dk?
"Vi tror, at det er en god måde at gøre det på for et nationalt website ud fra en betragtning om, at så er det folk selv, der vælger ud fra deres egen interesse. Så vælger den enkelte bruger ti eller tyve klip, som vedkommende har lyst til. Så er det ikke os, der bestemmer om en artikel fra Syrien skal vægtes højere end en musikanmeldelse eller seneste meningsmåling. For nogle vil det være vigtigt at læse en bestemt type historie, mens det forholder sig anderledes for andre. Men det bliver folk selv, der får adgang til hele udbuddet og selv kan vælge et antal historier gratis, hvorefter der skal betales," lyder det fra Lisbeth Knudsen.

Afprøvning af modeller
Hovedpointen med betalingsmodeller er dog netop af afprøve flere forskellige metode til at betale for journalistisk indhold på nettet, forklarer Berlingskes topchef:

”Vi vil gerne prøve forskellige modeller, og vi tror også på, at det lokale marked er anderledes end det nationale marked. Så vi vil gerne gøre os nogle erfaringer med forskellige modeller. Der er jo ikke ret mange, der har erfaringer, som man kan øse af på det her område, og derfor vil vi gerne teste forskellige modeller af. Om det så ender med, at vi bruger den samme model til det hele, det kan jeg ikke sige,” siger hun og understreger, at der netop også er forskel på et nationalt website som b.dk og de lokale netaviser:

"Konkurrencen er anderledes på de nationale websites i forhold til de lokale. På de nationale sites konkurreres der med DR og TV2 på en række fællesbegivenheder, hvor de lægger alt gratis ud, mens det er anderledes på de lokale websites, hvor vores lokale dagblade i stor udstrækning er de unikke nyhedsleverandører til de lokale nyheder. Derfor vil vi gerne prøve forskellige modeller, og ingen - heller ikke på globalt plan - har jo fundet den entydige succesmodel endnu."

Foruden beslutningen om betalingsmodellerne lancerede Berlingske allerede i foråret betalingsuniverserne Berlingske Plus, Business Plus og Business Premium.

Betalingsmodeller snart på plads
De store aviskoncerner har i lang tid været i tvivl om, hvilken betalingsmodel de skulle indføre på deres netaviser, men med Berlingskes beslutninger er der nu planlagt betalingsmodeller på alle største dagblade.

Politiken har som nævnt også valgt at følge New York Times-modellen, men der er endnu ikke fastlagt nogen prisstruktur, ligesom det er usikkert, hvor mange artikler, der er gratis.Chefredaktør Bo Lidegaard har tidligere fortalt til MediaWatch, at avisen ”vil rulle det (betalingsmodellen red.) ud mellem sommerferien og jul.”

Derimod har den tredje af store dagblade, Jyllands-Posten, valgt at gå en anden vej. Avisen arbejder på til oktober at indføre en såkaldt premium-model, som er inspireret af franske Le Monde og amerikanske Wall Street Journal.

Den overordnede struktur for modellen ”JP Premium” er, at abonnenter - udover avisen og den Ipad-app, der allerede eksisterer – får adgang til et ekstra lag digitalt indhold som eksempelvis analyser, temaer og grafikker, men nyhedsstrømmen vil fortsat flyde gratis på jp.dk.

Denne metode minder en del om den model, som Børsen gør brug af, i, hvor nyhedsflow’et er gratis, mens kun abonnenter har adgang til analyser, egenhistorier og lignende.

- TBC

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu