Global: Norsk regering vil støtte net-medier

Den norske mediestøtte skal være platformsneutral, mener regeringen, Googles tablet skal slå Amazon på pris og Bertelsmann vil børsnoteres...
MediaWatch


 


Norsk mediestøtte skal være platformsneutral
Den nye norske mediestøtte skal også penge til netmedierne, ifølge regeringen, der netop har fremlagt et høringsnotat med sit bud på en ny støtte, skriver Kampanje.com. “Vi mener der er behov for at modernisere dagens pressestøtte,” siger kulturminister Anniken Huitfeldt, hvilket jo lyder som et ekko af den danske debat, hvor kulturministeren i øjeblikket leder forhandlingerne med partiernes medieordførere om selvsamme emne. Med støtteændringen kan en avis eksempelvis vælge at udkomme tre dage på papir og to dage i digital udgave og stadig være berettiget til støtte, hvilket for aviser med høje distributionsomkostninger kan være en hjælp. Sådan lyder en af regeringens ændringsforslag.

Billig Google-tablet på vej
Google overvejer at lancere en tablet til 150 dollar, skriver Nypost.com. Apple har nemlig vundet kampen på markedet for “high-end” tablets, så nu er det op til Google og Amazon at kæmpe om at vinde størst markedsandel for de billigere tablets. Amazons Kindle Fire til 199 dollar skulle ifølge avisen have forskrækket Google med sin kraftige vækst sidste år.

Google klar med alternativ til betalingsmure
Frem for at kræve penge af brugerne for låste artikler, kan nyheds-sites nu afkræve brugerne svar i forbindelse med forskellige marketingundersøgelser via et nyt Google-værktøj. Det kan fx bede brugerne klikke af, hvilken type slik de foretrækker, før de får adgang til en artikel. Annoncørerne betaler Google for at køre undersøgelserne, og Google betaler så det pågældende mediesite fem pct. af beløbet per svar. Det kaldes Google Customer Surveys, skriver Adweek.com.

WSJ holder digitalt “åben hus”
Sponsoreret af Jaguar har Wall Street Journal holdt åbent hus i 24 timer på sine digitale udgivelser. At samarbejde med annoncørerne om den slags initiativer, har vist sig at være den mest værdifulde måde at eksponere mediehusets digitale tilbud på til læsere og potentielle abonnenter, lyder det fra avisens ledelse, ifølge Paidcontent.org.

Hearst køber andel i trendforsknings-firma
Magasinudgiveren Hearst har købt 20 pct. af Stylus Media Group, der sælger viden om forbruger- og kulturtrends. Investeringen er tegn på, at magasinselskaber ekspanderer til mere marketingorienterede tjenester, skriver Minonline.com.

Obama er også på Pinterest
USA’s præsident Barack Obama må siges at have givet Pinterest det blå stempel ved at have oprettet en profil - eller snarere ved at hans team har oprettet en profil - på det sociale billeddelingssite. Her kan man muntre sig med at se billeder af præsident-familien, familieopskrifter og naturligvis billeder med relation til Obamas politiske mærkesager. Det skriver Venturebeat.com.

Le Monde laver digital valgkamps-pakke
Le Monde tilbyder digitale abonnenter en særlig fire måneders adgang for 40 euro til artikler om den franske præsidentvalgkamp på nettet, Ipad og Iphone. Det inkluderer også et nyhedsbrev udelukkende om valgkampen samt særudgaver.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu