Intet realistisk alternativ til betaling på nettet

Den nye strategi i Mecom og Berlingske Media går ligesom JP/Politikens Hus og andre avisudgivere i retning af at satse på flere digitale betalingstjenester og "låst" indhold. Det møder opbakning hos Anker Brink Lund, professor i medieledelse ved CBS.
MediaWatch

Den nye strategi i Mecom og Berlingske Media går ligesom JP/Politikens Hus og andre avisudgivere i retning af at satse på flere digitale betalingstjenester og "låst" indhold.

Det møder opbakning hos Anker Brink Lund, professor i medieledelse ved CBS.

"At gøre redaktionelt indhold gratis giver kun mening, hvis trafikken genererer solide reklameindtægter. Det har kun få danske medier mulighed for. Derfor er der næppe noget realistisk alternativ til abonnementsordninger på nettet og på mobile platforme, selv om det ikke på kort sigt bliver nogen gruldgrube," siger han til Jyllands-Posten.

Flere tiltag undervejs
Berlingske Media vil blandt andet rulle sit B.T. Plus-koncept ud til dagbladet Berlingske og Business på nettet samt lancere flere betalings-apps. Berlingske-app'en bliver gratis for abonnenter på den trykte avis. Samme koncept har Børsen lanceret.

Politiken har for nylig lukket af for strømmen af avisartikler, der lægges på nettet og kan læses gratis her, og i regi af Jyllands-Posten er JP/Pol-koncernen på vej med branchesitet Shippingwatch, der primært er baseret på indtægter fra abonnement.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu