Facebook vil integrere reklamer i news-feed’et

Det sociale netværk øger det kommercielle indhold og vil vise reklamer på den private news-feed fra næste år.
MediaWatch

Facebook har for nylig iværksat en pædagogisk informationskampagne, der har til formål at bløde forbrugerne op inden de fra næste år vil vise reklamer, eller også kaldt sponsored stories, direkte i brugernes private news-feed. Det skriver Berlingske.

I en blå boks øverst på ens Facebook-startside, står der: ’Ever wonder how Facebook makes money?’ Klikker man på boksen, kommer man til en informationsside med en video, som meget pædagogisk informerer brugeren om, at man ikke skal være bange, men blot at forstå at reklamerne er en nødvendig del af finansieringen, for fortsat at kunne være gratis.

Det nye kommercielle indhold vil bestå i, at der dukker historier op på brugerens feed, når en af vedkommendes venner har skrevet på et opslag fra en virksomheds Facebook Page. Facebook lover, det vil være meget tydeligt at der er tale om reklame, og at man højest vil opleve en om dagen. De lover dog ikke, at det tal ikke vil blive højere.

Det nye kommercielle tiltag gør det lettere for virksomheder og organisationer at komme i kontakt med den enkelte bruger. Det er ikke alle forbindelse mellem venner og virksomheder der vil dukke op i et feed – kun dem, der er blevet betalt for.

I USA er der pres på det sociale netværk, hvor myndighederne vil have Facebook til at ændre praksis, så alle fremtidige tjenester bliver opt-in, og ikke opt-out. Det vil i sige, at alt nyt som standard er slået fra - hvilket i store træk er det stik modsatte af, hvordan Facebook hidtil har lanceret nye tjenester.

- CT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu