Orry: Færre redigerende gi'r luft til udvikling

JydskeVestkysten centraliserer redigeringen af avisen - det skal spare penge og medarbejdere.
Tine Brødegaard Hansen

Som led i en plan, der skal forbedre JydskeVestkystens økonomi med 25 mio. kr. årligt nedlægger den 19 stillinger, hvoraf de ti ikke er besatte. Det går især ud over de redigerende medarbejdere.

"Den store øvelse er, at vi centraliserer redigeringen på de ni lokalredaktioner, som bliver samlet på hovedredaktionen. Det giver halvdelen af de stillinger, vi skal bruge," siger Peter Orry, adm. direktør på JydskeVestkysten, som ikke forventer, at det vil kunne mærkes udadtil.

"Det er backoffice-funktioner vi sparer, som stort set friholder skrivende journalister og sælgere. Så det vil være min påstand, at læserne ikke kommer til at mærke det."

I fordoblede overskuddet i 2010 til et overskud efter skat på 13 mio. kr. Hvorfor skal i så igennem en spareøvelse?

"Vi kalder det ikke en spareøvelse men en udviklingsøvelse. Det er selvfølgelig en strid om ord, og medarbejderne ser nok anderledes på det. Sagen er, at det ikke sker for at sikre os et godt resultat, men for at skabe plads til at udvikle os i årene fremover. Det får ikke synderlig effekt på vores 2011-regnskab, som ikke bliver så godt som 2010 men på et acceptabelt plus, så det er en operation, der skal skaffe os råderum til at agere på den nødvendige måde," siger Peter Orry og uddyber:

"Vi er udfordret af, at medieforbruget flytter sig fra print til digitale områder. Derfor har vi brug for at investere mere digitalt og skabe forretningsområder der. Men selvfølgelig spiller det ind, at vi ikke får så meget hjælp fra samfundet, fordi opsvinget ganske enkelt ikke er kommet."

Peter Orry kan ikke komme nærmere ind på, hvilke digitale områder JydskeVestkysten vil satse på. Avisen har tidligere eksperiementeret med e-readers og har for nylig har oprettet en avis-app for sine ni lokaludgaver.

"Vi skal gøre mere på nettet, med e-handel via vores shop, med mobile medier og for alvor benytte de sociale medier, men det er ikke sådan, at vi har fundet et guldkorn, de andre ikke har opdaget."

Er det ikke en farlig strategi at hælde mange penge i det digitale område, når man ved, at annoncekronerne og betalingsvilligheden er mindre der?

"Intet er sikkert på det digitale område, men vi må bevæge os derud og vælge de forretninger, der ser mest lovende ud og passer til vores butik, som beskæftiger sig med at levere lokaljournalistik."

Det er kun lidt over to år siden, at JydskeVestkysten gennemførte en større spareplan under daværende direktør Mikael Kamber, som sløjfede 20 primært redaktionelle stillinger.

Hvorfor skal I allerede til det igen?

"Det kender du svaret på: Vi står i udfordringer med vigende printindtægter, og digitale indtægter, der ikke vokser hurtigt nok. Og den udfordring står vi ikke alene med," siger Peter Orry.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu