“Det er en bedre forretning for os med sponsering”

I tillæg til at man kan købe avisudgaven af B.T. som app til Iphone og Ipad, har B.T. lanceret en gratis nyheds-app, hvor man kan tilslutte nyhedsalarmer og sammensætte en forside med de sektioner, der interesserer en. Applikationen sponsoreres af Nykredit, og den type samarbejder er nødvendige, fordi man ikke kan tage penge for digitale nyheder, mener Peter Brüchmann, ansv. chefredaktør for B.T.
MediaWatch

I tillæg til at man kan købe avisudgaven af B.T. som app til Iphone og Ipad, har B.T. lanceret en gratis nyheds-app, hvor man kan tilslutte nyhedsalarmer og sammensætte en forside med de sektioner, der interesserer en.

Applikationen sponsoreres af Nykredit, og den type samarbejder er nødvendige, fordi man ikke kan tage penge for digitale nyheder, mener Peter Brüchmann, ansv. chefredaktør for B.T.

“Det er en bedre forretning for os med sponsering. Jeg tror på, at hovedstammen i betalingsmodellen handler om få mange brugere og så kapitalisere på dem. I vores app får man meget journalistik for nul kr. Betaling for indhold kommer for mig at se til at ligge udenom gængse nyheder.”

Er I ikke bange for at kannibalisere yderligere på avisen, hvis folk udover nettet også kan læse jeres nyheder i en gratis app?

“De danske medier har været alt for bange for at kannibalisere på sig selv. Men hvem står med palmerne i dag? Det gør Schibsted, som havde modet til at satse digitalt, hvilket har gjort, at de sidder på markedet for digitale medier i Norge i dag. I Danmark har man i stedet i højere grad forsvaret de eksisterende markeder, men det er håbløst gammeldags.”

I stedet vil B.T. satse på de såkaldte køb inde i app’en som for eksempel guides, test og nye former for interaktion med brugeren, når det gælder kost, vægt og træning.

“Det kan også være dybere applikationer på det stof, man har som medieudgiver såsom sport, forbrug og sundhed i vores tilfælde og nogle andre stofområder for andre medier, hvor de er unikke i markedet. Men det handler for os om at opnå reach ved at være gratis på hovedvejen. Og så skal vi som medieudbydere se meget mere utraditionelt på, hvordan vi kapitaliserer på vores kunder i stedet for kun at kigge på indhold. Indhold tiltrækker mange kunder, og udover sponsering og annoncering, kan forretningen lige så vel ligge i e-commerce, betalt interaktion med eksperter som i nyheder for pebernødder."

Hvordan ser I som medie på det etiske i at være sponseret og måske associeret med en virksomhed som Nykredit?

"Alle nye annonceformater er i princippet kontroversielle, når man først ser dem. Det, der adskiller mobilformatet fra avis- og web-formatet er, at der ofte kun er plads til en større annoncør eller sponsor. Men Nykredit har ikke købt B.T.s nyheds-app for tid og evighed, og selv om jeg er glad for aftalen med Nykredit, kan jeg garantere, at B.T.s redaktioner har frie hænder til at lave journalistik om lån og finansiering."

Berlingske har ligeledes en gratis, sponseret nyheds-app, men den giver kun adgang til 15 tophistorier, hvorefter man skal betale for adgang.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu