Schultz: E-magasiner bør ned i pris

Det handler om at beskytte printforretningen, når Bonnier vil sælge e-magasiner til printpriser, mener analytiker, der roser Magasingiganternes nye e-samarbejde.
Tine Brødegaard Hansen

Det handler om at beskytte printforretningen, når Bonnier vil sælge e-magasiner til printpriser, mener analytiker, der roser Magasingiganternes nye e-samarbejde.

Det handler om at beskytte printforretningen, når Bonnier vil sælge e-magasiner til printpriser, mener analytiker, der roser Magasingiganternes nye e-samarbejde.

Det handler om at beskytte printforretningen, når Bonnier vil sælge e-magasiner til printpriser, mener analytiker, der roser Magasingiganternes nye e-samarbejde.

Forbrugerne er næppe villige til at betale det samme for magasiner på e-reader som på tryk. Det vurderer Henrik Schultz, aktieanalytiker fra Argo Securities - der dermed skyder Bonniers prisstrategi ned, når det gælder e-magasiner - i hvert fald hvis Bonnier ønsker et reelt gennembrud for salget af deres e-magasiner.

"Det er naivt, hvis magasinudgiverne tror, at de kan beholde fortjenesten, når de overgår til en betydeligt mindre omkostningstung platform som e-readeren. Så skal de tilbyde et væsentligt bedre produkt f.eks. ved at ansætte flere journalister," siger Henrik Schultz.

Når magasinerne bliver udsendt på e-reader undgår udgiverne at betale for tryk og distribution. Til gengæld koster udviklingen af e-reader-magasinerne dyrt, og kampen kommer også til at stå om, hvor godt eksempelvis Apple og andre e-reader-producenter kan slippe afsted med at tage sig betalt for at give indholdsproducenterne adgang til deres e-readere.

Prisniveau beskytter trykte magasiner
Henrik Schultz ser udmeldingen om prisniveauet for e-reader-magasinerne som del af en strategi, der beskytter de trykte magasiner.

"Magasinudgiverne ser ingen fordel i at pushe brugerne over på e-readerne endnu. Deres produkter skal være tilgængelige på de nye platforme, men de ser ingen grund til at subsidiere udviklingen væk fra trykte magasiner ved at sænke priserne for indhold på e-readere."

Men e-samarbejdet mellem magasingiganterne er en oplagt mulighed for at definere den standard, der skal gælde for e-reader-magasiner. Det kan tiltrække andre magasinudgivere til deres fælles digitale butik. Magasinudgiverne sikrer sig også, at de ikke begår samme fejl som dagbladene, da de gjorde deres indhold gratis tilgængeligt på nettet og lå i hård konkurrence med hinanden til fordel for annoncørerne, som i dag sikrer sig meget lave priser på bannerannoncer og lignende.

Magasinlæsere mere loyale
Prismæssigt ser Henrik Schultz da også muligheder for magasinhusene i e-reader-magasinerne.

"Erfaringerne fra iPad'en og fra iPhone-applikationer viser, at brugerne er villige til at betale relativt meget for godt indhold, og der er ingen grund til, at magasinudgiverne underbyder sig selv. Men når udgifterne ved at producere et magasin falder, forventer kunderne også at få fordele, og prisudviklingen er i forvejen gået meget stærkt på de trykte medier," siger Henrik Schultz.

Trods en flodbølge af gratismagasiner, onlinemagasiner og internetsites med magasininhold er oplagsfaldene langsommere, når det gælder magasiner og ugeblade, end tilfældet er for aktualitetsprægede medier som dagbladene. Om e-readeren kommer til at ændre den tendens, vil tiden vise.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu