Business.dk taber hver tredje læser

Erhvervssitet business.dk har tabt en markant bid af markedet og de velhavende læsere til konkurrenterne det seneste år.
Ole Nørskov

September var en relativ sløj måned for Berlingske Media med et lille fald i antallet af brugere (-1,9 pct.) på tværs af alle sites i koncernen, men især business.dk springer i øjnene som et smertensbarn.

Med et fald på ikke mindre end 33,7 pct. i antallet af danske brugere i forhold til samme måned sidste år er business.dk bundscorer i Berlingske-familien. Business.dk har gennem det meste af det seneste år tabt højde i forhold til de to væsentligste konkurrenter borsen.dk og epn.dk.

Vigende markedsandel
Fra en markedsandel på 34,7 pct. af brugerne på de tre sites i september sidste år, er business.dk nu nede på et snit for tredje kvartal på 27,3 pct. af brugerne. Epn.dk har haft en tilsvarende fremgang fra 34,8 pct. i september 2008 til et snit på 42,9 pct. i tredje kvartal 2009. Borsen.dk har svinget lidt op og ned, men var i september på niveau med året før.

Én af forklaringerne på Business.dk's tilbagegang kan være introduktionen af Berlingskes eget 'dinepenge.dk', som siden den første måling i december 2008 har haft mellem 180.000 og 242.000 månedlige brugere. Men selv hvis man lægger besøgstallene på de to sites sammen, er der i august og september tale om tilbagegang i forhold til året før, hvor dinepenge.dk endnu ikke var lanceret.

I august 2008 havde business.dk 380.375 danske brugere, mens de to sites sammenlagt året efter kun nåede 354.107 brugere. Det svarer til en tilbagegang på 6,9 pct. I september var situationen endnu værre med en tilbagegang på 15,7 pct. - på trods af at der nu altså er to sites om at kapre brugere mod et enkelt i 2008.

Velhavere falder fra
Business.dk's problem ligger ikke udelukkende i, at det samlede antal brugere på sitet er dalet. Det er nemlig ikke ligegyldigt, hvilke brugere der bliver tilbage. Hvis man formår at fastholde de brugere, som er mest interessante for annoncørerne, kan det i nogen grad udligne nedgangen i det samlede brugerantal. Men sitet har også tabt terræn blandt de rige brugere, som de tre sites først og fremmest kæmper om.

I tredje kvartal 2008 sad business.dk på 31,7 pct. af de af de tre sites brugere, der har en månedlig indtægt over 500.000 kroner. Et år senere var andelen faldet til 26,8 pct., mens borsen.dk i samme periode var faldet en anelse, og epn.dk var gået frem med 5,3 procentpoint til 37,2 pct.

MediaWatch har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Berlingske Medias koncernchef, Lisbeth Knudsen, til tallene.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu