El-selskaber på fejlagtig kurs

El-selskabernes udbud af tv og andet via fibernet er en blindgyde. Fremtiden for mediedistribution bliver mest trådløs, lyder vurderingen fra tele- og medieanalytiker. 
Per Fanefjord Laursen

El-selskabernes udbud af tv og andet via fibernet er en blindgyde. Fremtiden for mediedistribution bliver mest trådløs, lyder vurderingen fra tele- og medieanalytiker. 

Medieanalytiker John Strand har fulgt elselskabernes fibernet initiativer siden begyndelsen i 2001, og har ofte tilkendegivet en kritisk mening om, at elselskabernes planer - især de ivrigt markedsførte IPTV og Video-On-Demand tjenester.

Efter år med fibernet nedgravninger til private husstande og store IPTV satsninger, lyder hans diagnose: På længere sigt er en del af el-selskabernes satsning på at levere bredbånd, telefoni og IPTV via fibernet en fejlagtig strategi.

"Business-casen holder næppe. Den pris, man i dag betaler for at grave fibernet ned og vinde én husstand, er langt højere, end den pris man i fremtiden må forvente at skulle tjene pr. husstand, for at forrente sin investering," siger John Strand.

Verden bliver trådløs over tid
John Strand baserer sin dommedagsmelding over fiberkablet på, at han personligt tror, at priserne på bredbånd er faldet hurtigere, end folk forventede, og at nye trådløse teknologier ikke blot vil lægge et nyt pres på priserne og den måde, som indhold bliver distribueret i fremtiden.

Han henviser til Frankrig, hvor man får man en 25 mb bredbåndsforbindelse, 42 tv-kanaler, ubegrænset fastnet til fastnet telefontrafik til samtlige fastnet telefoner i 60 lande samt et 3G modem med 500 mb datatrafik for 220 kroner om måneden. Det en pris, der svarer til 100 kroner under en almindelig bredåndsforbindelse i Danmark og det er en pris der ligger 5-600 kroner under den samme pakke i Danmark.

"Personligt tror jeg på, at meget mediedistribution over tid bliver domineret af trådløs kommunikation," siger han og uddyber:

"Vi ved, at det mobile internet ikke bliver domineret af mobiltelefoner. I fremtiden har alle bærbare PC´ere indbygget mobilt bredbånd via Turbo 3G, CDMA og Wimax. Når man sidder i toget, så kan man enten vælge at læse nyheder i en gratis avis, alternativt bruge sin bærbare til at gå på nettet med. Den ændring, vi har set i medievanerne med introduceringen af internettet og PCer, bliver forstærket, og nu er nettet ikke noget, vi bare er på ,når vi er hjemme eller på kontoret, men også når vi er på farten."

Svag fremtid for fiber
Kort sagt, den trådløse vej vinder i det lange træk, mener han, og ligegyldigt, hvor vi er, og hvornår vi er det, så har vi adgang til internettet. Meget enkelt så bliver den bærbare med trådløs adgang et seriøst alternativ til klassiske medier og gratis aviser, lyder John Strands hovedklonkusion.

Han tror ikke, at Boxers lancering vil stimulere interessen for tv via fiber.

"Det jordbaserede digitale tv-netværk fra Boxer kommer til at lægge et yderligere prispres. Priserne på tv-pakker falder generelt, når muligheden for at se tv på den bærbare vil blive indbygget i vore bærbare PC´ere, alternativt indbygget i det 3G modem, som vi bruger til at komme på det mobile internet. Allerede i dag kan man købe Turbo 3G modem, der har indbygget DVB-T modtagere. Det er ikke et fremtidsscenario, det er den virkelighed, som vi er en del af."

Alt for mange aktører
Med i Strands analyse af business casen hører, at mange af de op mod 30 aktører på markedet for levering af tv via fiber, får en svær tid. Der er for mange aktører, deres omkostninger er for store og de kæmper mod andre aktører, der har kunderne, produkterne og cash flow.

"At se på dem er som at se en flok mikrobryggerier, der forsøger at slå Carlsberg ud af markedet. En ulige kamp og det i et marked, der skriger på en konsolidering."

John Strand frygter, at de ikke indser behovet for konsolidering, før det er for sent, og at den konsolidering der sker, ikke bliver drevet af sund fornuft, men af de muligheder, der opstår, når den ene aktør efter den anden knækker halsen.

IPTV er maginalt fænomen
Blandt dem, John Strand mener sidder med kunder og cashflow, er den klart førende udbyder af tv, YouSee, hvor direktør Niels Breining slet ikke beskæftiger sine tanker med IPTV. Han retter blikket mod Boxers udbud af mastebåret digitalt tv.

"IPTV er meget marginalt," siger han og henviser til nyeste opgørelse af den måde, borgerne får deres tv på. Når det er sagt, er han dog ikke et øjeblik i tvivl om, at YouSee skal følge sine kunder, hvor de er, og tilbyde dem tv-pakker på alle de platforme, der er efterspørgsel på.

 

Fakta om baggrund:
Fibernet er optiske kabler, der kan transportere data over store afstande med lysets hastighed - langt hurtigere end de traditionelle kobberkabler. Fibernet åbner op for, at husstande kan få skarpe  digitale billeder, forbindelse til internettet med op til 100 Mbit per sekund og billig IP-telefoni. Hertil kommer mulighed for at leje film med fjernbetjeningen.

Energiselskaberne har i en seneste årrække arbejdet med at udbrede produkter over deres fibernet. Herunder IPTV og Video-on-Demand, der har været en væsentlig del af deres markedsføring og produkttilbud til private.

I de kommende år vil energiselskaberne for alvor differentiere deres tv-løsninger i forhold til de øvrige tv- og bredbåndsaktører.

Energiselskabernes interesserer sig bl.a. for, at markedet for tv-distribution udgør 500 mio. kr., vurderes det.  De ser et tv-tilbud som vejen ind i folks huse.

El-selskaberne trækker fibernet over hele Danmark, og er gået fra 20.000 homes-passed i 2006 til 450.000 i år. Knap 90.000 husstande får sit tv via et fiberkabel fra et el-selskab, og 50.000 venter på tilslutning, oplyser chefkonsulent Christian Berg, Dansk Energi, der er en erhvervs- og interesseorganisation for energiselskaber i Danmark.

Dermed er el-selskabernes rolle som tv-distributør endnu beskeden. Men der findes potentiale:

Ud over at det analoge tv-signal nedlægges i 2009, hvilket 'frigiver' knap en ½ mio. husstande, så er der 1,5 mio husstande, der får deres tv via en antenneforening, hvor de reelt er tvunget til at tage den/de tv-pakker, som man bestemmer der. Begge er markedsforhold, der gøder et vækstpotentiale for alternativer.

Branchen noterer sig også, at begrebet IPTV så småt er ved at trænge ud til offentligheden, hjulpet af f.eks TDC, der via sin markedsføring sætter begrebet på agendaen.

Fakta om modtagerforhold:
Modtagelse af tv fordeler sig således i 2008:

Fordelt på primær modtageform i hjemmet.

Antenne 17%
Kabel/fællesantenne 64%
Parabol 14%
IPTV 1 %
Andet 4 %
Total 100%

Kilde: Gallup, YouSee.

Fakta om John Strand:
E
r bedst kendt i Danmark som bramfri kommentator på den digitale medieudvikling, herunder særligt telesektoren.

Indehaver af Strand Consult, der blev etableret for 14 år siden.

Strand Consult har i dag ca. 20% af sin omsætning fra rådgivning af den traditionelle medieverden - med et stærkt internationalt fokus. Strand Consult har en række store internationale mediekoncerner på kundelisten, der søger viden om, hvilken betydning internettet, mobile teknologier etc. får på deres forretninger. Kunder spænder fra NRK over Discovery til Globo i Brasilien.

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu