MSN i kamp mod online-medier

Microsofts MSN har ikke tænkt sig at stå i skyggen af hverken community sites som Facebook eller journalistiske sites som tv2.dk.
Tine Brødegaard Hansen

Microsofts MSN har ikke tænkt sig at stå i skyggen af hverken community sites som Facebook eller journalistiske sites som tv2.dk.

"Vi opfatter os 100 procent som et medie med en unik position på markedet. Vi er meget stærke på den unge målgruppe med Messenger og på indholdssiden med underholdning og interaktive tjenester," siger Kasper Tøstesen, Information Services Manager for MSN til MediaWatch.

"Vi kombinerer traditionelt indhold som artikler med videoindhold og interaktive tjenester. Det gør os ikke til et community eller et journalistisk site. Vi holder på at tilbyde enkeltstående underholdende elementer, som er bundet op på aktuelle begivenheder", siger Kasper Tøstesen.

MSN lancerede deres videoprodukt for en måneds tid siden. "Det vil der fortsat være stor fokus på i 2008," siger Kasper Tøstesen og afslører, at MSN har nogle spændende indholdsaftaler på vej med nogle af de store mediespillere.

De nye samarbejdsaftaler vil give MSN en langt større volumen og række ud over video-tiltag som previews og brugergenereret indhold.

Kasper Tøstesen nævner, at MSN har øjnene åbne for det samarbejde Benjamins modeblad Costume havde med TV 2 News om kortere tv-modeindslag.

I forvejen fungerer MSN's samarbejde med Benjamin godt på livsstils-indholdet, der giver et segmenteret publikum, som f.eks. modeannoncører kan rette sig mod.

"Men indholdet skal stadig være på web-mediets præmisser med korte og hurtige videoer med virale muligheder, så brugerne deler dem," siger Kasper Tøstesen.

Derudover er den redaktionelle styring afgørende for MSN. Den foregår i tæt samspil med annoncørerne.

"Det giver en stærkere redaktionel profil, der i højere grad kan spille sammen med annoncørernes behov end nogle af MSN's største konkurrenter såsom tv2.dk og ekstrabladet.dk, der også satser stærkt på underholdning", siger Kasper Tøstesen:

"De har et journalistisk udgangspunkt for deres web-aktiviteter. Vi er platforms-funderede og tager udgangspunkt i produktet, som vi giver en journalistisk drejning", siger han og tilføjer:

"Vi har stor succes med vores unikke profil, hvor vi fokuserer på branded content og bygger koncepter op omkring kvalitetsindhold på nettet i samarbejde med de vigtigste annoncører."

MSN vil i 2008 satse endnu stærkere på at engagere de unge og få dem til at producere f.eks. video-indhold selv, fortæller Kasper Tøstesen. Men han understreger, at også det indhold vil blive styret redaktionelt.

"Et eksempel er Melodi Grand Prix, hvor vi laver et temasite. Der kan brugerne uploade deres egne karaoke-versioner af Melodi Grand Prix-sange".

Den redaktionelle styring som Kasper Tøstesen lægger vægt på, skyldes at MSN som produkt skal have en klar profil.

"Messenger har i forvejen en stærk profil som community-produkt, men for MSN ligger potentialet i, at behandle indholdet på en måde der lægger sig imellem redaktionelt indhold og community-indhold. Profilen skal være brugerdrevet, men redaktionelt styret".

Kasper Tøstesen kan ikke udtale sig om konkrete tal vedrørende annonceomsætning, men siger, at der er en kraftig vækst på tværs af alle MSN's forskellige produkter.

"MSN er velegnet som en indholdsportal rettet mod specifikke emneområder som f.eks. mode. Det tilbyder annoncørerne nogle muligheder for målrettede kampagner," siger Kasper Tøstesen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu